مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

اگرچه این روزها همه‌گیری ویروس کرونا در استان اردبیل روند نزولی دارد، اما شهروندان از کمبودهای درمانی و همچنین کندی روند واکسیناسیون گلایه دارند

کرونا در ایران

پوپک قاسمی-همشهری آنلاین:

اگرچه این‌روزها پیک پنجم همه‌گیری ویروس کرونا در استان اردبیل روند نزولی به خود گرفته‌است و مسئولان مربوط دراین استان از «نارنجی» شدن وضعیت اردبیل خبر می‌دهند، اما نگرانی‌ها دراین زمینه همچنان ادامه دارد. هرچند اردبیل در اوایل همه‌گیری ویروس کرونا وضعیت چندان حادی نداشت، اما در ماه‌های اخیر میزان فوتی‌های ناشی از ابتلا به این ویروس دراین استان افزایش داشت.

براساس آمار اعلام شده ازسوی سازمان ثبت احوال اردبیل، میزان مرگ و میر دراین استان نسبت به قبل از همه‌گیری ویروس کرونا افزایش معناداری داشته‌است و اردبیل از این نظر در رتبه سوم کشور قرار دارد؛ موضوعی که کارشناسان معتقدند دلیل اصلی آن افزایش تعداد جانباختگان به‌دلیل ابتلا به ویروس کرونا بوده‌است.

این‌درحالی‌است که چندی قبل مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان نیز موضوع افزایش شمار جان‌باختگان روزانه ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان اردبیل را تأیید و اعلام کردند که تعداد فوتی‌های روزانه دراین حوزه در 3ماه اخیر کم‌تر از 5نفر بود که با ادامه همه‌گیری گسترده درموج پنجم، حتی به ۱۰نفر هم رسید.

ضعف زیرساخت‌های درمانی

همه اینها درحالی‌است که کارشناسان حوزه بهداشت و درمان معتقدند نبود تجهیزات کافی و ضعف‌های زیرساختی موجود در حوزه بهداشت و درمان، سهم عمده‌ای در افزایش آمارهای مرگ و میر ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان اردبیل دارد؛ کمبودهایی که در شرایط بحرانی کنونی بیش‌از پیش به چشم می‌آید.  وضعیت همه‌گیری ویروس کرونا در اردبیل در حالی به شرایط نگران‌کننده رسید که با وجود افزایش تعداد مبتلایان، امکان بستری بیماران ناکافی بود و این موضوع گلایه شهروندان را نیز به‌همراه داشت.

«تقی رحمانی» یک شهروند اردبیلی دراین زمینه اظهار می‌کند: بیمارستان‌های استان اردبیل در شرایط عادی ظرفیت کافی برای بستری بیمارستان در بخش ویژه آی.سی.یو ندارند و این کمبود در زمان همه‌گیری ویروس کرونا بیشتر خود را نشان داد.

وی ادامه می‌دهد: درچنین شرایطی برخی بیماران با وجود نیاز به بستری در بخش ویژه، همچنان در بخش عمومی مبتلایان به ویروس کرونا بستری می‌شوند.

گلایه از روند واکسیناسیون

«نسرین فدایی» یکی دیگر از شهروندان اردبیلی درباره کمبودهای درمانی موجود دراستان و تبعات آن برای مردم می‌گوید: درحالی‌که بستری کردن بیمار ما در بیمارستان ضروری بود و حال چندان مناسبی نداشت، اما به‌دلیل نبود تخت‌خالی برای بستری، ترخیص و به خانه منتقل شد. با توجه به این موضوع و بدون اینکه امکاناتی در اختیار خانواده قرار گرفته باشد، 2نفر دیگر از اعضای خانواده ما به ویروس کرونا مبتلا شدند.  اینها درحالی‌است که تعدادی دیگر از مراجعان به مراکز درمانی اردبیل، از قطع برق و خاموشی دستگاه اکسیژن بیماران می‌گویند و از نبود ژنراتور برق در بیمارستان‌ها گلایه دارند.

یکی از اعضای کادر درمان بیمارستانی درشهر اردبیل دراین باره می‌گوید: برق بیمارستان درحالی قطع می‌شود که ما حتی قادر به رگ‌گیری برای تزریق سرم نیستیم. کار ما دقت بالایی لازم دارد و با قطع برق در کار درمان اختلال به‌وجود می‌آید. درچنین شرایطی شهروندان اردبیلی از نحوه واکسیناسیون هم راضی نیستند و از شلوغی بیش‌ازحد مراکز تزریق واکسن گلایه دارند؛ موضوعی که حتی برای افرادی که باید دوز دوم واکسن خود را تزریق کنند نیز مشکلات بسیاری به‌وجود آورده‌است.

کرونا، تنها دلیل افزایش مرگ‌ومیر در اردبیل نیست

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان اردبیل تعداد فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا از ابتدای همه‌گیری این ویروس تاکنون را درحدود 2هزارنفر اعلام می‌کند و می‌گوید: اعضای کادر درمان در استان نهایت سعی خود را برای مداوای بیماران انجام می‌دهند، اما متأسفانه با وجود اینکه تا 2ماه قبل به وضعیت پایدار رسیده بودیم، با افزایش برخی سهل‌انگاری‌ها و برگزاری مراسم و افزایش مسافرت‌ها، اردبیل در پیک پنجم قرار گرفت و بیشتر شهرهای استان قرمز و نارنجی شدند.

«شهرام حبیب‌زاده» اظهار می کند: با توجه به شرایط موجود، فرایند بستری مبتلایان در بیمارستان‌های استان به‌گونه‌ای است که فقط بیماران بدحال بستری می‌شوند و بیماران با حال عمومی نسبتا خوب و اشباع اکسیژنی بالای ۹۳درصد، در منزل تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی درباره رتبه سوم اردبیل در افزایش مرگ و میرها نیز عنوان می‌کند: هرچند این افزایش مرگ و میر همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا بوده‌است، اما آمارها باید مورد تحلیل و بررسی دقیق‌تری قرارگیرد و دلایل به روشنی احصا شود. با این وجود نکته اینجاست که نمی‌توان فقط همه‌گیری ویروس کرونا را در افزایش مرگ‌ومیر دراستان دخیل دانست.

وضعیت کنونی واکسیناسیون در استان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل درباره روند واکسیناسیون دراین استان نیز می‌گوید: براساس آخرین آمارهایی که تا این لحظه احصا شده، تاکنون ۳۴۱هزارو ۵۱۸ دُز واکسن نوبت نخست و ۱۶۶هزارو ۲۹۷دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده‌است. 

حبیب‌زاده واکسیناسیون را راه مطمئن برای رهایی از همه‌گیری ویروس کرونا عنوان می‌کند و می‌افزاید: واکسیناسیون گروه‌های هدف براساس ابلاغیه‌های وزارت بهداشت در اردبیل درحال انجام است و از افراد واجد شرایط در استان درخواست می‌کنیم برای تزریق واکسن حتما در سامانه salamat.gov.ir  ثبت‌نام و پس از دریافت پیامک نوبت‌دهی، به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

وی ادامه می‌دهد: در ادامه روند واکسیناسیون در اردبیل، همه افراد متولد قبل از سال۱۳۶۵ مشمول دریافت واکسن هستند و باید برای جلوگیری از ابتلا و کاهش آمار بستری و فوتی مبتلایان کرونا واکسینه شوند. 

حبیب‌زاده همچنین از مردم خواست حتی درصورت تزریق واکسن نیز پروتکل‌های بهداشتی را با جدیت رعایت کنند، چراکه کرونا همچنان بی‌رحمانه قربانی می‌گیرد و هرگونه غفلت سبب می‌شود وضعیت بحرانی‌تر از قبل شود.

کد خبر 626980

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha