مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر بزرگ‌ترین مرکز توانبخشی تهران است که در خیابان ظفر جا خوش کرده.

توانایی از دست رفته

همشهری آنلاین _ مرضیه موسوی:   بیش از ۲۰ سال است که مرکز توانبخشی به محدوده ظفر و خیابان شهید یاسمی منتقل شده است. با این حال قدمت خدمات توانبخشی در هلال‌احمر به بیش از ۵۰ سال می‌رسد. کلینیک توانبخشی چندتخصصی مغز و اعصاب این مرکز به تازگی بازسازی و بازطراحی شده است و تجهیزات روز توانبخشی مغز و اعصاب در آن جا گرفته است. ارائه خدمات توانبخشی به افراد دچار ضایعه نخاعی یا بیمارانی که درگیر ضربه مغزی و عوارض آن شده‌اند در این کلینیک انجام می‌شود.


فضای بزرگ کلینیک توانبخشی چند تخصصی مغز و اعصاب مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر این روزها میزبان بیمارانی است که به دلایل مختلف به خدمات توانبخشی نیاز دارند. از افراد دچار عارضه نخاعی تا مننژیت و بیماری‌های ناشی از ضربه مغزی و...  گسترش این مرکز باعث شده تعداد مراجعان و پذیرش‌شوندگان کلینیک افزایش یابد. یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که این روزها در محله ظفر رخ داده، به روز شدن تجهیزات این مرکز به کمک خیّران است.
دکتر «کریم همتی» رئیس جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «برای کمک به کاهش آلام بشری یکی از کارهایی که هلال‌احمر طی سال‌های گذشته انجام داده گسترش مراکز توانبخشی است. ما مراکز درمانی‌ را هر جا که توانستیم گسترش دادیم و هزینه‌هایی را هم برای مراجعه‌کنندگان در نظر گرفتیم که وسایل مورد نیاز برای تأمین ارتز و پروتز را خریداری کنیم تا هزینه و قیمت خدمات ارائه‌شده برای مردم، ارزان‌تر تمام شود.» تجهیز و گسترش کلینیک توانبخشی چند تخصصی مغز و اعصاب هلال‌احمر یکی از این اقدامات است که به همت و کمک گروه «خیّران نیک‌اندیش» انجام گرفته است. به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر ۲۶ میلیارد ریال با کمک خیّران برای راه‌اندازی این کلینیک هزینه شده است.

در جست‌وجوی توانایی‌های از دست رفته
کریم همتی/ رئیس جمعیت هلال‌احمر
  • جمع متخصصان توانبخشی جمع است

کلینیک توانبخشی چندتخصصی مغز و اعصاب مرکز جامع توانبخشی شاید نخستین در نوع خود نباشد اما یکی از معدود مراکزچند تخصصی در حوزه توانبخشی مغز و اعصاب در تهران است. دکتر «محمد حیدری» رئیس مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «چند تخصصی بودن این کلینیک به این معنی است که بیماران توانیاب که به این مرکز مراجعه می‌کنند می‌توانند از متخصصان توانبخشی مختلف کمک بگیرند.
حضور این متخصصان توانبخشی در کنار هم در این مرکز از مزیت‌های آن است. این عزیزان برای استفاده از خدمات مختلف توانبخشی دیگر نیاز به مراجعه چندباره به مراکز مختلف را ندارند و می‌توانند تمام نیازهای خود در این زمینه را از کلینیک دریافت کنند.» ‌ارائه خدمات به‌روز و ارزان‌قیمت در حوزه توانبخشی و درمان به بیماران فقط بخشی از فعالیت‌های این مرکز است؛ سال‌هاست بیماران نیازمند در این مرکز به کمک بخش‌های مددکاری و با حمایت‌های جمعیت هلال‌احمر و خیّران بدون پرداخت هزینه یا با مبالغ بسیار اندک این خدمات را دریافت می‌کنند.
حیدری می‌گوید: «امکانات و تجهیزاتی که به کمک خیّران برای این مرکز تهیه شده است به روزترین تجهیزات توانبخشی مغز و اعصاب هستند که از اهمیت زیادی برخوردار است. از طرف دیگر یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر ارزان بودن خدمات مختلف این مرکز نسبت به بخش خصوصی است. این موضوع را در کنار جامع بودن خدمات قرار بدهید که از دیگر مزیت‌های این مرکز به شمار می‌رود. ارزان بودن هزینه استفاده از این خدمات برای توانخواهان بسیار مهم است که در این مرکز انجام می‌گیرد.»

  • مخاطبان اصلی کلینیک

مخاطبان اصلی کلینیک چند تخصصی توانبخشی مغز و اعصاب مرکز جامع توانبخشی افراد دارای آسیب‌های ناشی از حوادث، برخی از بیماری‌های عروقی، بیماری‌های التهاب سیستم عصبی و... هستند.
رئیس مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «افراد دارای آسیب‌های ناشی از حوادث مانند انواع آسیب‌های نخاعی و ضربه‌های مغزی، برخی از بیماری‌های عروقی مانند انواع سکته‌های مغزی، طیف وسیعی از بیماری‌های التهابی سیستم اعصاب از قبیل مننژیت و آنسفالیت از خدمات این مرکز استفاده می‌کنند. همچنین افرادی با طیف گسترده بیماری‌های عصبی، عضلانی از قبیل انواع دیستروفی‌های عضلانی و نوروپاتی‌های محیطی و بیماری‌های پیشرونده سیستم عصبی از قبیل پارکینسون، ام‌اس، ALS و...»

در جست‌وجوی توانایی‌های از دست رفته
محمد حیدری/ رئیس مرکز جامع توانبخشی جمعیت هلال‌احمر
  • ارتقای کیفیت زندگی

ارتقای کیفیت زندگی و استقلال افراد مبتلا به‌تروما و آسیب‌ها و بیماری‌های سیستم عصبی، خدمات جامع، زودهنگام، بیمارمحور و تیمی از برنامه‌های این کلینیک است. دکتر حیدری می‌گوید: «هدف اصلی این برنامه‌ها بازگرداندن بیمار به بالاترین سطح عملکردی ممکن به موازات توسعه کیفیت زندگی از ابعاد فیزیکی، عاطفی و اجتماعی است.»
پزشکان متخصص مغز و اعصاب و طب فیزیکی و توانبخشی، کارشناسان توانبخشی در حوزه‌های فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، توانبخشی ذهنی و شناختی و کادر مشاوره روان‌شناسی و تغذیه از جمله تخصص‌هایی هستند که در این کلینیک فعالیت می‌کنند. حضور این افراد در مجموعه در کنار هم باعث می‌شود تا زمان طلایی برای رفع مشکل بیماران از دست نرود.
پیدا کردن تکنیک مورد نیاز برای درمان هر بیمار بعد از بررسی‌های متعدد در جلسات کمیسیونی و پایش نتایج درمانی انجام می‌شود تا زمان طلایی برای درمان بیمار از دست نرود و البته آثار ناتوان‌کننده بیماری روی فرد به حداقل  برسد.

در جست‌وجوی توانایی‌های از دست رفته

  • بزرگ‌ترین مرکز توانبخشی تهران

«مرکز جامع توانبخشی هلال‌احمر» در خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان شهید یاسمی قرار دارد. در این مرکز خدمات مختلفی از جمله خدمات ارتوپدی فنی شامل ارتز، پروتز و کفش طبی، فیزیوتراپی، حرکات اصلاحی، کاردرمانی، توانبخشی چند تخصصی بیماری‌های مغز و اعصاب، توانبخشی سالمندی، تغذیه، گفتاردرمانی، توانبخشی مغز، ذهن و روان ارائه می‌شود. ساختمان این مرکز که به تازگی بازطراحی و مناسب‌سازی شده است با حدود ۱۲ هزارمترمربع یکی از بزرگ‌ترین مراکز جامع توانبخشی کشور به شمار می‌رود.

  • پارکینگ ویژه مراجعان

دشواری‌های رفت‌وآمد با وسایل نقلیه عمومی و غیرشخصی باعث شده تا اغلب مراجعه‌کنندگان به مراکز توانبخشی از وسایل نقلیه شخصی برای مراجعه به این مراکز استفاده کنند. مشکل نبود پارکینگ و جای پارک مناسب یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش رو این افراد و همراهانشان است. همچنین نیاز به استفاده از فضای مناسب‌سازی شده برای عبور با ویلچر و واکر و... و. ساختمان مرکز جامع توانبخشی علاوه بر مناسب‌سازی برای افراد دارای معلولیت، پارکینگ اختصاصی برای ورود و توقف مراجعان هم دارد تا این افراد فارغ از دغدغه‌های حاشیه‌ای دسترسی راحت‌تری به این خدمات داشته باشند.

کد خبر 626921

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha