یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

لادن بهبودی: با پایان گرفتن زمان اکران تابستانی فیلم‌های هالیوودی اکنون تهیه‌کنندگان و استودیوهای فیلمسازی به تحلیل و بررسی عملکرد سینما در این فصل و فروش فیلم‌ها می‌پردازند.

 به‌طور سنتی فصل تابستان فصل اکران فیلم‌های پرفروش سینماست و استودیوهای فیلمسازی به‌فروش ساخته‌های خود در این فصل نگاه می‌کنند. آمار و ارقام نشان می‌دهد که سینمای هالیوود در تابستان امسال فروشی بیشتر از سال گذشته داشته است. از ابتدای ماه می تا اول سپتامبر کل فروش فیلم‌ها به رقم بیش از  2/4 میلیارد دلار رسید که از رقم 18/4 میلیون دلار سال  2007 فراتر رفته است. این موضوع برای دوران رکود اقتصادی به‌خصوص در آمریکا خبر خوشحال‌کننده‌ای برای استودیوهای فیلم‌سازی است.

اما از سوی دیگر با توجه به  افزایش قیمت بلیت سینماها این رقم به معنای این است که سینمای هالیوود در تابستان حدود  587 میلیون بیننده داشته که نسبت به سال گذشته این آمار 5/3 درصد کاهش را نشان می‌دهد.  برخی، این ناکامی از نظر تعداد مخاطب را ناشی از برگزاری بازی‌های المپیک 2008 چین و همچنین بازی‌های یورو  2008 می‌دانند که سینماروها را از رفتن به سینما بازداشته است. برخی نیز معتقدند قیمت بلیت‌‌ها موجب کاهش مخاطبان سینما شده است. هم‌اکنون در آمریکا قیمت بلیت سینما از  10 دلار کمتر نیست.

برخی می‌گویند وجود نسخه‌های DVD  اندکی بعد از اکران فیلم‌ها و دیدن فیلم‌ها با تلویزیون‌های پلاسما درخانه و یا امکان دانلود کل فیلم علاقه و اشتیاق مردم را برای رفتن به سینماها کمتر کرده است. با این وجود به‌نظر می‌رسد استودیوهای فیلمسازی از بیزینس خود راضی هستند.روروی بروئر، سرپرست بخش توزیع کمپانی سونی که با فروش فیلم هانکوک با بازی ویل‌اسمیت حداقل 200 میلیون دلار سود کرد، دراین‌خصوص به آسوشیتدپرس می‌گوید: بگذارید از جنبه دیگری به این موضوع نگاه کنیم. واقعاً سینما جهت سرگرم شدن شما برای ساعاتی در آخر شب وسیله ارزانی است.

ویل اسمیت با بازی در فیلم هانکوک بار دیگر ثابت کرد که می‌تواند پولساز باشد. منتقدان و تحلیلگران سینمایی او را بزرگترین ستاره جوان و فعال معاصر سینما می‌دانند و این تحلیل آنها خالی از واقعیت نیست.

فیلم‌های او از «بچه‌های بد» درسال 1995 گرفته تا «من افسانه هستم» در سال قبل، با موفقیت مالی خیلی خوبی روبه‌رو شده‌اند. روز استقلال، مردان سیاهپوش 1 و  2، دشمن ملت و  غرب وحشی وحشی،  همگی فروش‌هایی بالای  100میلیون دلار داشته‌اند.
اما برنده واقعی رقابت تابستانی هالیوود را باید فیلم «شوالیه تاریکی» محصول کمپانی برادران وارنر دانست. این فیلم با فروش بیش از  500 میلیون دلار تاکنون به‌تنهایی یک هشتم کل فروش هالیوود در تابستان را درا‌ختیار خود قرار داده  و پس از «تایتانیک» دومین فیلم پرفروش تاریخ  نام گرفته است.

این اولین بار است که یک فیلم ابرقهرمانانه بدون نام این کاراکتر به‌نمایش عمومی درمی‌آید و بعید نیست سازندگان مجموعه فیلم‌های کمیک استریپی سوپرمن و اسپایدرمن هم با تبعیت از این اقدام خالقین بتمن، فیلم‌های بعدی خود را با حذف نام شخصیت اصلی آثار خود اکران عمومی کنند. با وجود موفقیت خیره‌کننده «شوالیه تاریکی»‌ به‌نظر نمی‌رسد  این فیلم بتواند به «تایتانیک»‌برسد که با وجود ازدست دادن تماشاگران در هفته‌های نخست اکران، ماه‌ها در صدر جدول پرفروش‌ها قرار داشت. دن‌فلمن، رئیس بخش توزیع برادران وارنر پیش‌بینی کرد پروژه  185 میلیون دلاری «شوالیه تاریکی»‌ با  530 میلیون دلار و نهایت  550 میلیون دلار به کار خود خاتمه بدهد.

کریستوفر نولان خالق فیلم‌های «یادآوری» و «بی‌خوابی» برای دومین بار کارگردانی ماجراجویی‌های تازه بتمن را انجام داده و کریستین بل هم برای بار دوم نقاب مرد خفاشی را در این فیلم به چهره زده است.

البته جدید‌ترین فیلم بتمن هنوز هم تحت تأثیر بازیگر آن هث  لجر است که در ژانویه امسال خودکشی کرد.

امسال سوپر قهرمان‌ها،‌ ناجی سینمای هالیوود بوده‌اند. شوالیه تاریکی در کنار  4 فیلم هانکوک، مرد آهنی کمپانی پارامونت و فیلم‌های هالک باور نکردنی و ارتش‌طلایی استودیوهای  یونیورسال در کل  25/1 میلیون دلار فروش داشتند و 30 درصد از فروش جدول را در اختیار گرفتند. اگر به این ارقام بخواهیم فروش  315 میلیون دلاری چهارمین فیلم ایندیانا جونز با نام ایندیانا جونز و قلمرو جمجمه بلورین را نیز اضافه کنیم کاملاً مشخص است که بینندگان سینما تابستان 2008 فقط دنبال فیلم‌های ماجراجویی صرف بوده‌اند.

فیلم‌های خانوادگی در فروش فیلم‌ها سهم کمتری داشتند. دو فیلم انیمیشن وال- ائی محصوردیزنی و کنگ‌فو پاندا محصول دریم ورکز به فروش  200میلیون دلاری دست یافتند.
امسال،  سال سینمای کمدی نبود. فیلم‌های برادرهای ناخوانده و پیناپل اکسپرس هر دو از ساخته‌های کمپانی سونی نه آثار قابل‌توجهی بودند و نه فروش چندانی به‌دست آوردند. تنها دو فیلم  «دیو را ملاقات کن» محصول کمپانی فاکس قرن بیستم و «گورو دوست داشتنی» محصول پارامونت به لطف ستاره‌هایی چون ادی‌مورفی و ماک مایرز توانستند اندکی توجه مخاطبان را جلب کنند.

در این میان فیلم‌هایی چون «اسپد‌ریسر» محصول فاکس قرن بیستم و دنباله علمی تخیلی «پرونده‌های مجهول: می‌خواهم باور کنم» سوختند و شکست سختی را تحمل کردند.
پولسازان سال  2007حال که پرونده فروش تابستانی سال  2008 هالیوود بسته شده بد نیست نگاهی به پرفروش‌های سال گذشته بیندازیم. اگر بتمن قهرمان فروش فیلم‌های هالیوود در امسال بود، سال گذشته مرد عنکبوتی  3، محصول کمپانی سونی رکورد‌دار فروش تابستانی شد.

27 فیلم در سال  2007 به فروش بالاتر از   100 میلیون دلار دست‌یافتند، در حالی که سال  2006 تنها 19 فیلم بیش از   100میلیون دلار فروختند. چهار فیلم «اسپایدرمن 3»، «شرک 3»، «ترانسفورماتورها» و «دزدان دریایی کارائیب: در انتهای دنیا» در خود آمریکا بیش از 300 میلیون دلار فروش داشتند.

این درحالی است که سال  2006 تنها فیلم «دزدان دریایی کارائیب: سینه مرد مرده» از این مرز عبور کرد و در‌نهایت  423 میلیون دلار فروخت.فیلم‌های «هری‌پاتر و دستور ققنوس»، «راتاتوی» و «فیلم سیمپسون‌ها» نیز در سال گذشته در جدول پروفروش‌ها قرار گرفتند که نگاهی به این فیلم‌ها نشان می‌دهد سلیقه مخاطبان سینما نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نکرده است.در سال گذشته بیش از  600 میلیون بلیت فروخته شد. هالیوود در سال‌های اخیر هنوز نتوانسته رکورد فروش  650 میلیون بلیت در سال  2002 را بشکند.

به نظر می‌رسد که استودیوهای بزرگ امسال توانستند هم موفقیت تجاری کسب کنند و هم نظر منتقدان را جلب کنند؛ منتقدان سختگیری که معمولاً به آثار تابستانی روی چندان خوشی نشان نمی‌دهند و آنها را مورد انتقادات شدید قرار می‌دهند. امسال برخلاف این روند معمول دو فیلم  «شوالیه تاریکی» و «مرد آهنی» با نقدهای مثبتی روبه‌رو شدند و این موضع نسبت به آنها نیز در موفقیتشان بی‌تأثیر نبود. دن   فلمن مسئول توزیع کمپانی برادران وارنر موفقیت فیلم‌های حادثه‌ای را داستانی قدیمی می‌داند و می‌گوید: «به مردم آنچه را که می‌خواهند بدهید تا به موفقیت دست پیدا کنید.»

کد خبر 62689

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز