چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۸
۰ نفر

قائم‌مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با معرفی ۳ مرکز واکسیناسیون کرونا در تهران که تا ۱۲ شب تزریق واکسن را انجام می‌دهند، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، ورزشگاه تختی هم به این مراکز اضافه خواهد شد.

واکسیناسیون کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر شهریار جانبازی قائم‌مقام معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اوایل هفته گذشته تعداد مراکز تجمیعی واکسیناسیون تحت نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ۴۱ عدد بود. با توجه به تامین خوب واکسن هدف گذاری تزریق روزانه ۳۰۰ هزار دوز واکسن در روز در تهران برای اینکه به پوشش بالایی از واکسیناسیون برسیم، انجام شد. بر اساس این هدف باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا به عدد اعلام شده برسیم.

وی افزود:  تلقیح حدود ۱۲۰ هزار دوز واکسن در روز سهم مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است تا به عدد ۳۰۰ هزار دوز واکسن در روز در تهران دست پیدا کنیم و در بازه زمانی ۵۰ روزه واکسیناسیون را کامل کنیم. با همکاری‌های صورت گرفته در سطح نیروهای دانشگاه و داوطلبین در عرض یک هفته تمام مراکز صبح کار بر اساس دستور مقام عالی وزارت دو شیفته شدند و تا ساعت ۲۰ مراکز تجمیعی تلقیح واکسن را انجام می‌دهند ولی بازهم این اقدام کفاف نیاز را نمی‌داد.

وی با اشاره به اقدام بزرگ دیگر در راستای افزایش ظرفیت تزریق واکسن کرونا، تصریح کرد: شیفت کاری مراکز ما با حوزه نظام شبکه بود یعنی در بحث واکسیناسیون مراکز جامع خدمات سلامت مغفول مانده بودند؛ در حالی که چنین ظرفیتی وجود داشت ولی برای اینکه مراقبت‌های بهداشتی اولیه به حاشیه رانده نشود این مراکز به جهت احتیاط زیر بار واکسیناسیون نرفته بودند که پس از تامین فراوان واکسن مقرر شد تا ۶۰ مرکز خدمات جامع سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در شهر تهران و شهرستان‌های تابع از ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب تلقیح واکسن را انجام دهند.

جانبازی ادامه داد: اما با این حال استفاده از ظرفیت نهادهای دیگر برای انجام واکسیناسیون نیز نکته مهمی است. الان نزدیک ۱۰ مرکز در حوزه دانشگاه ما واکسیناسیونِ در شبکه بانکی دارند واکسن برای عموم مردم تزریق می‌کنند. اخیرا نیز مقرر شده است از ظرفیت بیمارستان‌هایی با شرایط خاص مانند جداسازی از بخش عفونی و ... برای واکسیناسیون استفاده شود. تقریبا اکثر بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که فضای مناسب برای تلقیح واکسن داشتند از روز دوشنبه به آرامی در حال ورود به چرخه واکسیناسیون هستند. تمام این مسائل دست به دست هم دادند تا تزریق روزانه ۴۰ هزار دوزی واکسن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ظرف کمتر از یک هفته به مرز تزریق  ۱۰۰ هزار دوز در روز برسد.

وی گفت: در حوزه استان تهران هم بر اساس آمار تا روز سه شنبه صبح (۲۳ شهریور) مرز تزریق ۲۵۰ هزار دوز واکسن در روز را رد کردیم و این انقلابی در بحث واکسیناسیون در تهران است.

وی افزود: الان تمام نیروهای ما مشغول کار هستند و تمام مراکز بهداشتی شهری و روستایی در شیفت بعد از ظهر تا ساعت ۸ شب فعال هستند و فاصله‌ زیادی با هدف گذاری اعلام شده در تهران نداریم. در کل تا روز سه شنبه ۱۳۵ مرکز تلقیح واکسن در حوزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعال بوده است که این عدد در حال افزایش است.

او گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته دیگر دغدغه‌ای برای واکسن‌های پر تیراژ مانند سینوفارم نداریم و ذخیره خوبی صورت گرفته است و به تبع این موضوع برای تزریق دوز دوم هم دغدغه نداریم. اما برای برخی واکسن‌ها که اندکی محدودیت وجود دارد به اندازه تزریق دوز دوم واکسن نگه‌داری می‌کنیم تا بعدا با مشکل مواجه نشویم.

او در ادامه اظهار کرد: در کنار موارد ذکر شده مقرر شد زمینه‌ای برای مردم محیا شود تا کسانی که امکان یا زمان آن را ندارند که در طول روز برای واکسیناسیون مراجعه کنند، بتوانند تا ساعت ۱۲ شب به برخی مراکز منتخب برای تزریق واکسن مراجعه کنند. الان مرکز خاقانی و مرکز ۱۷ شهریور در خیابان دماوند و بیمارستان شهدای تجریش تا ساعت ۱۲ شب تزریق واکسن را انجام می‌دهند. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته ورزشگاه تختی، هم به این مراکز اضافه خواهد شد. درحال حاضر مرکز شبانه روزی تزریق واکسن تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نداریم اما اگر احساس نیاز وجود داشته باشد این اقدام صورت خواهد گرفت.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی ستاد کرونا استان تهران درباره آموزش نیروهای داوطلب مردمی برای تلقیح واکسن، اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که در یک ماه گذشته صورت گرفت روز دوشنبه (۲۲ شهریور) موفق شدیم برای تمام کسانی که خواستار و داوطلب ورود به حوزه واکسیناسیون بودند آموزش ۴ ساعته را به اتمام برسانیم و گواهی آموزشی تلقیح و ثبت واکسن را به آنها اهدا کنیم و الان بیش از ۲۰۰۰ نفر نیروی آموزش دیده داریم که خیلی از آنها درحال کمک به ما هستند البته؛ پروسه آموزش هنوز ادامه دارد و مشابه این بحث در دانشگاه علوم‌ پزشکی ایران هم صورت گرفته است.

وی درخصوص تزریق واکسن در منزل برای آن دسته از سالمندان و معلولینی که توانایی و امکان خروج از منزل و مراجعه به پایگاه تجمیعی واکسیناسیون را ندارند، بیان کرد: فرایند انجام واکسیناسیون پروتکل‌های خاص خود را دارد زیرا پس از تزریق واکسن باید تحت نظر باشند و در محل‌هایی باشد که امکان دسترسی به اورژانس و پزشک وجود داشته باشد. به همین دلیل تا این مرحله فعلا تزریق واکسن عمدتا با مراجعه مردم صورت گرفته است. البته مواردی هم داشتیم که آمبولانس برای تزریق واکسن برای افرادی که امکان تردد نداشتند رفته است ولی فکر می‌کنم برای ابعاد وسیع وزارت بهداشت برنامه‌هایی داشته باشد.

وی درخصوص تجمعاتی که در روزهای اخیر در برخی مراکز تزریق واکسن صورت گرفته بود هم اظهار کرد: متاسفانه به دلیل برخی اطلاع‌رسانی‌های غیرواقعی مبنی بر نبود محدودیت سنی تزریق واکسن این تجمعات شکل گرفت که اطلاع رسانی هم صورت گرفت که شهروندان تنها با ثبت اطلاعات در سامانه salamat.gov.ir می‌توانند برای تزریق واکسن به مراکز مراجعه کنند. 

کد خبر 626857

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha