همشهری آنلاین: انتشارات نیلوفر که سال84 مجموعه کامل اشعار نیما یوشیج را به بازار کتاب عرضه کرده بود، در یک ابتکار جالب توجه قطع جیبی این کتاب را هم بر پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار داد.

به گزارش همشهری‌آنلاین این مجموعه را عبدالعلی عظیمی بعد از یک سال ونیم کار و تلاش و مقابله چاپ‌های مختلف مجموعه‌ اشعار نیمایوشیج  در سال 1384 از سوی انتشارات نیلوفر در قطع رقعی به بازار کتاب عرضه کرد و اکنون ناشر ترجیح داده است، چاپ دوم این کتاب در قالبی جمع و جورتر عرضه شود.

مجموعه کامل اشعار نیما یوشیج نخستین بار توسط سیروس طاهباز  در سال 1364 منتشر شد، ‌اما انتشار این مجموعه بازتاب‌های مختلفی در میان اهالی فرهنگ و ادب داشت که هوشنگ گلشیری از جمله آنها بود.

گلشیری در انتقاد از مجموعه چاپ شده زیر نظر طاهباز نکاتی را مطرح کرد که طاهباز در چاپ‌های بعدی به اصلاح آنها دست یازید.

به نوشته عظیمی در مقدمه این کتاب،«گلشیری تنها نویسنده‌ای بود که به زعم وی به روش غیر محققانه آقای طاهباز انتقاد کرده و تن دادن بی سر و صدا به انتقادات گلشیری نشان داد که طاهباز مستندی برای دخل و تصرف‌هایش نداشته است.»

گرد‌آورنده مجموعه اشعار نیما معتقد است «از حق نباید گذشت؛ اگر طاهباز این وظیفه را  بر عهده نمی‌گرفت، معلوم نبود چه اتقاقی برای نوشته‌های نیما می‌افتاد.»

وی در مقدمه خود آورده «از جمع آنهایی که نیما وصیت کرده بود ناظر بر چاپ و انتشار آثارش باشند، پس از درگذشت دکتر معین، حتی یکی از آنها حاضر نشد کار خود را زمین بگذارد و به وصیت نیما عمل کند.» اگر چه آقای عظیمی در مقدمه خود گزارشی کوتاه از برخی کدورت‌ها میان جلال آل احمد و جنتی عطایی می‌دهد که سبب شد تا جلال که حرف و سخنش آن زمان‌ها خریدار فراوان داشت چنین موضعی بگیرد.

آل احمد در نوشته‌ای که در همین کتاب‌ هم‌آمده است و پیش از این در چاپ دوم گزیده آثار نیما نوشته بود، شرح می‌دهد که چگونه جمع آنها (وی ، م.‌آزاد و ساعدی) به جمع بندی می‌رسند که انتشار مجموعه آثار نیما را به طاهباز بسپرندو حتی وی را به نزد دکتر معین می‌برندو همسر مرحوم نیما هم مدارک و اسناد و نوشته‌ها را در اختیار طاهباز می‌گذارد.

به گزارش همشهری آنلاین در این کتاب مجموعه اشعار طبری نیما آورده نشده است ، چرا که عظیمی (گردآورنده این اثر) آوردن این اشعار بدون ترجمه فارسی آنها را برای خواننده چندان مفید نمی‌داند.

انتشارات نیلوفر پیش از این هم کتاب‌های اعترافات روسو و زندگی بزرگان ( اثر ویل و آریل دورانت) را به صورت جیبی عرضه کرده بود.

مجموعه اشعار نیما علاوه بر نوشته‌ای از نیما در معرفی خود، یادداشت جلال آل احمد،یادداشت دکتر محمدمعین، را هم در مقدمه دارد.

این کتاب در 647 صفحه به قیمت 4500 تومان عرضه شده است.

کد خبر 62651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز