مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

الگوهای هواشناسی و پیش‌یابی‌ها نشان می‌دهند که سیستان و بلوچستان پاییز کم بارشی را پیش رو دارد.

خشكسالي

 به گزارش همشهری آنلاین، سیستان و بلوچستان از کم بارش‌ترین استان‌های کشور است که در در تداوم خشکسالی‌ها بیشترین آسیب‌ها را از این پدیده دیده و کارشناسان هواشناسی معتقدند این شرایط جوی در سال‌ آبی آینده همچنان حکفرماست.

کارشناس و مدیر روابط عمومی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: پدیده‌های جوی سیستان و بلوچستان با سایر نقاط کشور متفاوت است و نمی‌توان انتظار بارش‌هایی را که در سایر نقاط کشور رخ می‌دهد برای این استان متصور بود. با این توصیف معمولا پاییز فصل بارشی برای استان به شمار نمی‌آید و بارش‌های این فصل فقط در یکی دوماه اول رخ می‌دهد.

محمد عنایت ادامه داد: اما مدل‌های فصلی نشان از آن دارند بارش‌ها از نرم طبیعی کمتر هواهد بود و خشکسالی فعلا مهمان استان است.

تداوم وزش باد ۱۲۰ روزه

کارشناس  اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان از تداوم وزش باد ۱۲۰ روزه خبر داد و گفت: وزش این باد فصلی باعث افزایش گردوغبار و کاهش دید در استان شده است. اما شرایط نسبت به هفته قبل بهتر است و این روند تا هفته آینده ادامه خواهد داشت.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان  هم در گفت و گو  با خبرنگار همشهری آنلاین گفت: وزش باد نسبتا شدید همراه با گردوخاک تا پایان هفته در شمال استان ادامه داد.

محسن حیدری بیان کرد: بر اساس بررسی آخرین تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های پیش‌یابی، وزش باد نسبتاً شدید همراه با گردوخاک تا پایان هفته در شمال استان سیستان و بلوچستان ادامه داد.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت در مناطق مرکزی و جنوبی استان سیستان و بلوچستان نیز غبار محلی و در بعد از ظهرها وزش باد متوسط رخ خواهد داد، ادامه داد: طی این مدت وزش باد در نقاط مستعد منجر به خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود.

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: توصیه می‌شود در زمان وزش باد از سفرهای غیر ضروری پرهیز و از فعالیت در ارتفاعات به ویژه کارهای ساختمانی خودداری شود. همچنین بیماران قلبی و تنفسی، کودکان و سالمندان از ترددهای غیر ضروری در مناطق تحت تأثیر باد و گردوخاک اجتناب کنند.

خنک‌ترین روز زاهدان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان همچنین اظهار کرد: صبح روز گذشته کمینه دمای زاهدان به ۱۱.۹ درجه سلسیوس رسید که هشتمین مرکز استان خنک کشور شد و خنک ترین دمای این شهر در ۱۵۸ روز اخیر است.اکنون دمای امروز زاهدان حدود ۱۰ درجه سردتر از خنک‌ترین دمای ماه گذشته این شهر است.

حیدری افزود: حاکمیت جریانات شمالی و ریزش هوای سرد از عرض‌های بالا و بازتابش شبانه از مهم‌ترین دلایل کاهش دمای امروز زاهدان است که انتظار می‌رود برای دو روز آینده نیز دمای این شهر در همین محدوده‌ها قرار گیرد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: خنک‌ترین دمایی که تا پیش از این از ابتدای امسال تا حالا در زاهدان ثبت شده ۵.۲ درجه سلسیوس است که سوم فروردین رخ داده است.

حیدری تصریح کرد: با وجود کاهش دمای قابل توجه در زاهدان، در نواحی جنوبی استان همچنان دماهای تابستانه در حال تکرار است به‌طوری‌که در ۲۴ ساعت گذشته قصرقند با دمای ۴۴.۹ درجه سلسیوس دومین شهر گرم کشور شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این در شبانه روز گذشته بیشینه دمای چهار شهر ایرانشهر، راسک، دلگان و نیکشهر بین ۴۱ تا ۴۳ درجه سلسیوس شد.

عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی وزش بادهای ۱۲۰ روزه مهم‌ترین پدیده جوی استان در چهار روز پیش‌رو است که در شمال استان جریان دارد.

حیدری افزود: پیش‌بینی می‌شود در این مدت در مناطق مرکزی و جنوبی استان در بعدازظهرها شاهد غبار محلی باشیم.

کد خبر 626507

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha