کروناویروس در طول یک سال ونیمی که از همه‌گیری جهانی آن می‌گذارد، جهش‌های بسیاری پیدا کرده است و سویه‌های جدیدی از آن ایجاد شده است که سازمان جهانی بهداشت آنها را بر اساس حروف الفبای یونانی نامگذاری کرده است.

mu variant

فقط چهار سویه‌ی جهش‌یافته تا به حال آنقدر نگران‌کننده بوده‌اند که سازمان جهانی بهداشت آنها را در گروه «سویه‌های مایه نگرانی» (VOC) قرار دهد که شامل سویه‌های آلفا، بتا، گاما و دلتا می‌شوند.

سویه‌ی «میو» یا μ سویه‌ی جدیدی با نام علمی B.1.621 است که سازمان جهانی بهداشت آن را رده «سویه‌های مورد توجه» (VOI) قرار داده است که گروهی است که نگرانی کمتری درباره آنها وجود دارد.

هنوز اطلاعات کاملی درباره سویه‌ی «میو» در دست نیست.

این سویه‌ی جهش‌یافته ویروس برای نخستین بار در ماه ژانویه در کلمبیا شناسایی شد و به ۴۹ کشور دیگر هم رسیده است، اما هنوز نسبت به سویه‌های دیگری مانند سویه‌ بسیار واگیر دلتا درصد چندانی از موارد عفونت را تشکیل نمی‌دهد. برای مثال در ایالات متحده در حالیکه سویه‌ی دلتا اغلب موارد کرونا را تشکیل می‌دهد، موارد عفونت با سویه‌ی «میو» حدود یک دهم درصد (۰.۱ درصد) بوده است.

سویه‌ی «میو» دارای جهش‌هایی است که قبلا در سویه‌ی دلتا هم دیده شده است، اما در عین حال جهش‌های مشابه جهش‌های سویه‌ی آلفا یا B.1.1.7 را هم دارد که با واگیری زیاد ویروس همراهی دارند.

گرچه این نظر هم ابراز شده است که اگر جهش در یک سویه ویروس با جهش سویه‌ی دیگر ترکیب شود، ممکن است یک «ویروس ابرجهش‌یافته» ایجاد شود. اما در واقعیت، لزوما ترکیب دو جهش باعث تقویت اثراتشان نمی‌شود.

کارشناسان می‌گویند در حال حاضر همچنان سویه‌ی دلتای کرونا است که بیشتر مایه نگرانی است و هنگامی شمار بیشتری از افراد جمعیت نسبت به آن ایمن شوند، ممکن است سویه‌ای دیگر جای آن را بگیرد.

سویه‌ی «میو» همچنین دارای دو جهش E484K و K417N است که در سویه‌ی بتای کروناویروس هم شناسایی شده‌اند. سویه‌ی بتا در حال حاضر نسبت به سویه‌ی دلتا مقاومت بیشتری به پاسخ ایمنی نشان می‌دهد. بنابراین ممکن است سویه‌ی «میو» هم چنین ویژگی داشته باشد، اما هنوز باید در انتظار داده‌های بیشتر در این باره بود.

یک بررسی که نتایجش هنوز در ژورنال‌های علمی منتشر نشده (داوری همتا نشده) نشان داد که سویه‌ی میو نسبت به سویه‌ی بتا اندکی نسبت به واکسن‌ها مقاومتر است. البته باید توجه داشت که این مقاومت نسبت به واکسن به معنای توانایی ایجاد عفونت در افراد واکسینه‌شده است و واکسن‌ها حتی در سویه‌ی‌های مقاوم از بیماری شدید جلوگیری می‌کنند.

مقاومت یک سویه‌ی ویروس در برابر آنتی‌بادی‌های تولید شده بوسیله واکسن لزوما به معنای انتشار سریع آن نیست. سویه‌ی بتا هم با وجود داشتن جهش‌های ایجادکننده این مقاومت، ظاهرا به اندازه سویه‌ی دلتا با میزبان‌های انسانی سازگار نبود و سویه‌ی دلتا جایگزین آن شد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 626305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha