بنیاد نیکوکاری «رایحه» در غرب تهران و محله «بیمه»، خانه‌ای امن برای مددجویان و مادرانی است که تلاش دارند با خودباوری چرخه زندگی‌ را بچرخانند و دسترنج زحمت خود را به خانه ببرند.

تندگویان


هدفی که بنیاد رایحه دنبال می‌کند، توانمندسازی خانواده زنان سرپرست خانواری است که از مناطق مختلف تهران و شهرستان‌های محروم معرفی می‌شوند. در واقع پس از بررسی شرایط زندگی و شناسایی نیازهایشان، مددکاران داوطلب درگروه‌های مختلف مشغول فعالیت می‌شوند تا مسیر توانمندسازی خانواده‌ها را تسهیل کنند.
بنیاد نیکوکاری رایحه به‌عنوان یک نهاد مردمی از سال ۱۳۷۵شکل گرفت و چند سال بعد با کسب مجوز از وزارت «کشور» به فعالیت گسترده پرداخت. آنچه بنیاد رایحه را از سایر مؤسسه‌های خیریه متمایز می‌کند، نگاه متفاوت گردانندگان آن به موضوع آموزش و فرهنگ و توانمندسازی خانواده‌های نیازمند و دانش‌آموزان آنان است. این مرکز با تلاش پشتیبانان گروه تحصیلی، ارتقای دانش‌آموزان و آینده‌ای بهتر برای آنان را هدف نهایی خود قرار داده است. بر این اساس اعضای رایحه باور دارند فرزندان زنان سرپرست خانوار به سبب اشتغال مادر و نظارت محدود آنها بر امر تحصیل فرزندان، بیشتر در معرض آسیب هستند. به همین دلیل تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی از بورسیه و خدمات آموزشی آن بهره‌مند می‌شوند.

رایحه تاکنون با ساخت تعداد قابل توجهی مدرسه و مجتمع آموزشی و بازسازی مدارس در مناطق محروم و آسیب دیده در جهت توسعه آموزشی و حمایت از دانش‌آموزان محروم اقدام کرده است. دیگر فعالیت‌ها مربوط به واحد درمان بنیاد است، توجه به بهداشت و درمان خانواده‌ها و بهره‌گیری از همکاری پزشکان نیکوکار و همراه برای تأمین سلامت خانواده‌ها است. در این زمینه ساخت و تجهیز مراکز بهداشت، حمام، سرویس بهداشتی، تأمین آب آشامیدنی و دسترسی به امکانات درمانی را برای روستاهای دورافتاده جنوب ایران تأمین کرده است.
هم‌چنین توجه به آموزش‌های حرفه‌ای و اشتغال و تأمین بخشی از سرمایه اولیه مددجویان متقاضی کار از برنامه‌های جدی بنیاد است و این بخش از طریق ساخت و تجهیز کارگاه‌های آموزشی و مراکز اشتغال و اهدای وام به متقاضیان فراهم می‌شود. در این میان واحد پشتیبانی رایحه توانسته در زمینه تأمین نیازهای اقتصادی، ازدواج، مسکن و اعطای وام به مددجویان، گام‌های مؤثری در استان تهران و مناطق محروم کشور بردارد. علاوه بر این، بنیاد همواره یار و همراه مردم مناطقی است که تحت تأثیر زلزله و سیل آسیب دیده‌اند، بوده و در راه‌سازی، بازسازی در توان‌افزایی آن مناطق سهیم شده است و مردم شریف و محروم استان‌های آسیب‌دیده از سیل و زلزله شهرستان‌های ازگله، ثلاث باباجانی، میانه، پل دختر، دشتیاری، قلعه گنج، کهنوج، بیجار، دهدشت، سی سخت و سوق شاهدی قدرشناس بر عملکرد رایحه هستند.
 

کد خبر 626242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha