یکشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
۰ نفر

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برخلاف برخی شایعه‌های منتشر شده، زدن واکسن باعث می‌شود ۱۱ برابر احتمال مرگ بر اثر بیماری کووید-۱۹ کاهش یابد.

واکسن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روزنامه همشهری، اطلاعات جدید از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بار دیگر نشان می‌دهد که افراد واکسینه نشده ۱۱ برابر بیشتر از افراد واکسینه شده در معرض عفونت، بستری شدن و مرگ ناشی از کووید-۱۹ قرار دارند. این یعنی واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی، همچنان برای پایان دادن به بحران پاندمی کرونا مؤثرترین راه در حال حاضر هستند.

به گزارش یاهو، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها برای انجام این مطالعه از ابتدای آوریل تا اواسط جولای بیش از ۶۵هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ را که به بستری یا مرگ منجر شده است در ۱۳ منطقه از آمریکا مورد ردیابی قرار داد.

از زمان پیدایش گونه دلتا در ایالات متحده آمریکا، این بزرگ‌ترین مطالعه در مورد ابتلا به کووید بعد از واکسیناسیون، بستری شدن و مرگ‌ومیر است. به‌طور کلی، این مطالعه نشان داد که افراد واکسینه نشده بخش عمده‌ای از موارد جدید ابتلا را در سراسر آمریکا، به‌ویژه در زمان غلبه دلتا، تشکیل می‌دهند. در نخستین دوره مطالعه از ۴ آوریل تا ۱۹ ژوئن، افراد واکسینه نشده ۹۵ درصد موارد ابتلا، ۹۳ درصد بستری‌ها و ۹۲ درصد مرگ‌ها را شامل می‌شدند. پس از آن، از ۲۰ ژوئن تا ۱۷ جولای، زمانی که نوع مسری‌تر دلتا به‌عنوان گونه غالب ویروس نمایان شد، تعداد موارد ابتلای پس از واکسیناسیون در افراد واکسینه افزایش یافت. اما حتی در آن زمان، افراد واکسینه نشده ۸۲ درصد از ابتلاها، ۸۶ درصد از بستری‌ها و ۸۴ درصد از مرگ‌ها را شامل می‌شدند و این یعنی افراد واکسینه نشده همچنان در برابر کووید-۱۹ و انواع آن آسیب‌پذیرتر بودند.

روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در جریان یک نشست خبری کووید-۱۹ در کاخ سفید گفت: درحالی‌که تعداد افراد واکسینه شده بستری در بیمارستان کم نیست اما این رقم به هیچ وجه به تعداد آمریکایی‌های واکسینه نشده که در بیمارستان بستری شده و در اثر بیماری کووید-۱۹ جان خود را از دست می‌دهند، نزدیک نیست.

در حقیقت، طی ۲ ماه گذشته زمانی که نوع دلتا تقریبا مسئول همه موارد ابتلا به کووید-۱۹ بود، افرادی که واکسینه نشده بودند تقریبا ۵ برابر بیشتر در معرض ابتلا، ۱۰ برابر بیشتر بستری و ۱۱ برابر بیشتر دچار مرگ‌ومیر ناشی از بیماری به نسبت افراد کاملا واکسینه، قرار داشتند.

والنسکی گفت: نتیجه نهایی این است: ما ابزارهای علمی لازم برای عوض کردن بازی پاندمی را داریم. واکسیناسیون کار می‌کند و ما را از عوارض شدید کووید-۱۹ محافظت می‌کند.
البته همانطور که داده‌های قبلی نشان می‌دهند، حفاظت در برابر عفونت کرونا در حال کاهش است. در بهار میزان جلوگیری واکسن‌ها از ابتلا ۹۱ درصد بود، اما در ماه ژوئن و جولای به ۷۸ درصد رسیده است. اما این کاهش تعجب‌آور نیست: هیچ‌کس هرگز نگفته است که واکسن‌ها کامل هستند، بلکه از احتمال بستری شدن و مرگ جلوگیری می‌کند. به‌گفته والنسکی بیش از ۹۰ درصد از افرادی که در بیمارستان‌های ایالات متحده آمریکا به‌دلیل ابتلا به کووید-۱۹ بستری شده‌اند، واکسینه نبوده‌اند.

سیاست‌های جدید دولت بایدن شامل دستورالعمل‌هایی است که باید همه کارکنان فدرال واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند. قانونی که همه کارفرمایان با تعداد ۱۰۰ کارمند به بالا را ملزم می‌کند تا از واکسیناسیون یا آزمایش هفتگی کارگران و کارمندان اطمینان حاصل کنند.
 

نیاز به مراقبت بیشتر از افراد مسن

دو مطالعه دیگر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها که روز جمعه منتشر شده، نشان از کاهش حفاظت واکسن در افراد مسن دارد. یکی از این مطالعات بستری شده‌های مبتلا به کووید-۱۹ در تابستان در ۹ ایالت را بررسی کرد که براساس آن به این ترتیب میزان آنتی بادی‌های تولید شده در افراد ۷۵ سال و بالاتر ۷۶ درصد در مقابل محافظت ۸۹ درصدی در سنین دیگر بود. این میزان در مطالعه‌ای دیگر که در ۵مرکز پزشکی انجام شد، مصونیت ۹۵ درصدی افراد ۱۸ سال تا ۶۴ ساله را در مقایسه با محافظت ۸۰ درصدی در افراد ۶۵ سال به بالا نشان می‌داد.
مشخص نیست که این تغییرات در طول زمان به این دلیل است که ایمنی در افرادی که چندماه قبل واکسینه شده‌اند کاهش می‌یابد یا اینکه واکسن در برابر دلتا قدرت خود را از دست می‌دهد. اما درهرحال برای تصمیم‌گیری بر سر تزریق دوز سوم یا تقویتی با داده‌های دنیای واقعی برای مقامات بهداشتی ملاک است.

کد خبر 626131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha