مریخ‌نورد «استقامت» ناسا روز چهارشنبه برای دومین بار سنگ مریخی به نام «روشت» را سوراخ کرد و نمونه گردآوری‌شده را درون لوله تیتانیومی طراحی‌شده ذخیره کرد.

Rochette

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com این موفقیت چهار روز پس نخستین نمونه‌برداری موفق بوسیله مریخ‌نورد «استقامت» از همین سنگ «روشت» به دست آمد.

«استقامت» دومین نمونه‌برداری‌اش را از سنگ مریخی انجام می‌دهد

«استقامت» روز ۱۸ فوریه (۳۰ بهمن) درون «دهانه جیزرو» به پهنای ۴۵ کیلومتر روی سطح مریخ فرود آمد. وظیقه اصلی این ربات شش‌چرخ یافتن نشانه‌های حیات باستانی در مریخ و گردآوری و ذخیره نمونه‌هایی از سطح سیاره سرخ است. این نمونه‌ها قرار است حدود یک دهه بعد در یک ماموریت مشترک ناسا و سازمان فضایی اروپا به کره زمین آورده شوند.

«استقامت» در ابتدای ماموریتش از پروازهای بالگرد «نبوغ» ناسا حمایت کرد که به هدف نمایش فناوری چسبیده به شکم مریخ‌نورد به مریخ برده شده است. موفقیت‌های «نبوغ» باعث شد که ناسا ماموریت آن را تمدید کند و این بالگرد کوچک در حال بررسی نواحی است که بالقوه می‌تواند برای جستجوی مریخ‌نورد جالب باشد.

مقامات ناسا گفته‌اند هنگامی که نمونه‌های «استقامت» به زمین برسد، دانشمندان در آزمایشگاه‌ها در سراسر جهان آنها را از لحاظ شواهد حیات و شواهد درباره سابقه اقلیمی و زمین‌شناختی مریخ بررسی خواهند کرد.

«استقامت» ابتدا در ۵ اوت (۱۴ مرداد) تلاش کرد از یک سنگ مریخی نمونه‌برداری کند، اما به علت اینکه سنگ هدف بیش از حد نرم بود، مته چکشی باعث خرد شدن آن شد. سنگ «روشت» ظاهرا با توجه به دوبار سوراخ شدنش از ماده بسیار محکمتری ساخته شده است.

کد خبر 625883

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha