مدیر باغبانی جهاد کشاورزی گیلان از باغداران کیوی کار استان خواست از برداشت بیش ازموعد محصول و پیش از رسیدن قند میوه به میزان ( ۶.۲ دهم) خودداری کنند.

کیوی

منوچهر پارسافر،  با بیان اینکه تلاش‌های زیادی از سوی برخی صادرکنندگان و نمایندگان مجلس برای رفع محدودیت صادرات این محصول تا قبل از ۱۵ مهرماه انجام می شود، به همشهری آنلاین افزود: کیوی از جمله محصولاتی است که نیاز به رسیدن بر روی درخت دارد و چین این میوه پیش از موعد و نگه داری در انبارها از کیفیت آن کاسته و موجب پیری و چروکیدگی آن می‌شود.

وی با تاکید به قابلیت صادراتی این محصول از باغداران خواست اجازه دهند میوه کیوی بروی درخت برسد، چرا که نگه داری خام این میوه در انبارها از بازارپسندی آن می کاهد.

پارسافر به رایزنی با دانشگاه و مراکز تحقیقاتی به منظور تولید ارقام جدید کیوی در استان خبر داد و افزود: این تحقیقات بروی تغذیه، هرس باغها و سیستم آبیاری است تا به تولید محصولات بازار پسند کشورهای هدف برسیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاوری گیلان گفت: پیش بینی می‌شود امسال در بیش از ۶۶۰۰ هکتار از باغهای کیوی در شهرستانهای تالش، آستارا، رودسر، لنگرود و رشت بالغ بر ۱۹۰ هزار تن کیوی برداشت شود.

وی اضافه کرد: گیلان بعد از مازندران دومین استان تولید کننده کیوی است و بیش از ۵۰ درصد این محصول به بازارهای هدف در کشورهای آذربایجان، روسیه، گرجستان، هند صادر می‌شود.

در ادامه حسن محمد یاری،  نماینده نماینده مردم شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال در مجلس یازدهم در گفت وگو با همشهری خواستار رفع ممنوعیت صادرات کیوی شد.

 وی با اشاره به آمادگی صادرکنندگان استان در صادرات این محصول به کشورهای هدف به همشهری آنلاین اظهار کرد: در حالیکه آمادگی برای صادرات کیوی در استان وجود دارد ایجاد محدودیت تا ۱۵ مهرماه برای کشاورزان و تجار قابل قبول نیست و درخواست داریم زمان بندی محدودیت لغو شود.

محمد یاری با تاکید به توسعه صادرات محصولات کشاورزی و اشتغال زایی و ارزآوری در این بخش اضافه کرد: رفع ممنوعیت صادرات کیوی از مهمترین مطالبات کشاورزان استان است.

کد خبر 625340

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha