مریخ‌نورد چینی «ژورونگ» در صدمین روز فعالیتش روی سیاره سرخ و پیش رفتن وضعیت خاموشی در پاییز یک عکس پانورامای فوق‌العاده از محل فرودش فرستاده است.

Zhurong

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com این مریخ‌نورد شش‌چرخ که انرژی‌اش را از نور خورشید می‌گیرد، از هنگام به راه افتادنش روی سطح مریخ در ۲۲ مه (اول خرداد) حدود ۱۰۶۴ متر را روی این سیاره پیموده است.

اما ژورونگ از میانه ماه سپتامبر تا اواخر ماه اکتبر (اواخر شهریور تا اوائل آبان) ژورونگ و همراه مدارگردش یعنی «تیان‌ون- ۱» به علت اینکه ذرات باردار خورشیدی باعث اختلال در ارتباط‌شان با کره زمین می‌شوند، در وضعیت خاموش (safe mode) قرار می‌گیرند.

عکس پانورامای «ژورونگ» از مریخ پیش از خاموشی سیاره‌ای

ژورونگ در آمادگی برای این تعطیلی یک ماه، توقف کرده است تا با دوربین پانورامیکش نگاهی خوب به اطرافش بیندازد. تصویر فرستاده شده مریخ‌نورد و صفحه‌های خورشیدی و آنتن آن را در نزدیکی یک تلماسه، از جمله چیزهایی که دانشمندان ماموریت به دنبال آنالیز آن هستند، نشان می‌دهد. شماری از چیزها در فاصله دوردست در افق این پانوراما از جمله بالای آنتن ژورونگ دیده می‌شوند، از جمله غلاف پشتی باقیمانده از هنگام فرود مریخ‌نورد در ماه مه (اردیبهشت). ژورنگ قبلا از این غلاف جدا شده در ماه ژوئیه (تیر) دیدار کرده بود.

ژورونگ از هنگام فرودش روی مریخ در ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) و به راه افتادن روی سطح آن در یک هفته بعد، به سمت جنوب محل فرودش در دشت «یوتوپیا پلانیتیا» حرکت کرده و به آنالیز سنگ‌ها، تلماسه‌ها و سایر ویژگی‌های زمین‌شناختی در طول مسیرش پرداخته است.

مدارگرد تیان‌ون-یک که ژورونگ از آن جدا شد و روی مریخ فرود آمد، روزی یک بار داده‌ را به مرکز کنترل ماموریت منتقل می‌کند. «سازمان ملی رصدهای نجومی چین» (NAOC) همچنین تصویری با وضوح بالا گرفته شده بوسیله دوربین تیان‌ون- یک منتشر کرد که سفر ژورونگ را از روی سطح‌نشین به روی سطح مریخ- از جمله رد چرخ‌های باقیمانده آن روی سطح مریخ را نشان می‌دهد.

عکس پانورامای «ژورونگ» از مریخ پیش از خاموشی سیاره‌ای

کد خبر 625203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha