همشهری آنلاین: ایگور سمیرنوف (Igor Smirnov)، "رییس جمهور" ترنسنیستر، ظاهرا آمادگی دارد با مولداوی مذاکراتی را درباره رفع مناقشه ارضی‌شان که چند سالی قدمت دارد، آغاز کند.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، این خبری بود که روزنامه‌های روسی به انتشار آن پرداخته‌اند. منطقه ترنسنیستر (Transnistrien) با "پایتختی" تیراسپل (Tiraspol) از سال 1990 میلادی استقلال خود را از مولداوی اعلام کرده است. این اعلام استقلال به جنگی منجر شد که صدها تن را به کشتن داد.

در همه‌پرسی که سال 2006 انجام گرفت، بیش از 97 درصد خواستار استقلال این منطقه از چیزیناو (Chisinau) شدند.

اما مولدوای پیوسته این خواسته را رد و پیشنهاد کرده است که این منطقه از حق خودمختاری جامع بهره‌مند شود.

روسیه از جمهوری دنیستر (Dnjestr-Republik) که به شکل بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است، حمایت سیاسی و اقتصادی می‌کند و نیروهایی را در آنجا مستقر کرده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، دو طرف به شکلی محتاطانه، نگاه خوشبینانه‌ای به این دارند که مذاکرات برای حل و فصل مناقشه‌ ترنسنیستر که دو سال است به حال تعلیق در آمده، از سر گرفته شود.

طرح تشکیل فدراسیون با وضع خودمختاری
در همین حال، چیزیناو و همچنین تیراسپل نگاهی منفی به پیشنهاد وزارت امور خارجه روسیه برای بازگشت به توافقنامه 2003 دمیتری کوزاک، وزیر امور خارجه وقت روسیه دارند. بر اساس طرح روسیه، مولداوی، از جمهوری‌های سابق شوروی به فدراسیونی تبدیل خواهد شد که منطقه دنیستر (ترنسنیستر) و منطقه ترک‌نشین گاگاوسن (Gagausen) در آن خودمختار خواهند بود.

ظاهرا مسکو تلاش می‌کند سمیرنوف را به پذیرش این طرح متقاعد کند. یکی از منابع نزدیک به این مذاکرات در کرملین به روزنامه روسی «کومرسانت» گفت: «در نتیجه نهایی، او به این وضع می‌رسد که امکان مانور بی‌نهایت محدودی را خواهد داشت.»

انتخابات پارلمانی در سال 2009
بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، مسکو قصد ندارد به تنهایی مشکل ترنسنیستر را حل کند، بر این اساس، روند مذاکرات به حال تعلیق در آمده در قالب گروه 2+5 (روسیه، اوکراین، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، مولداوی، ترنسنیستر و همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا) پیش برده می‌شود و در این قالب مسکو نقش رهبری را عهده‌دار می‌شود.

ولادیمیر وورونین (Vladimir Voronin)، رییس جمهور مولداوی و سمیرنوف در ماه آوریل مذاکراتی را برای ازسرگیری مذاکرات 2006 انجام دادند. در آستانه انتخابات 2009 در مولداوی، وورونین ابراز امیدواری کرده است که مناقشه مرزی چند ساله پیش از این انتخابات حل و فصل شود.

از سوی دیگر بر اساس تفسیرهای رسانه‌ای، مسکو با وجود اقدام نظامی‌اش در گرجستان و هشدارها دال بر امکان حل نظامی مساله ترنسنیستر، قول عقب‌نشینی از این منطقه را در صورتی داده است که چیزیناو بی‌طرف مانده و مولداوی به عضویت ناتو در نیاید.

کد خبر 62504

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز