پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: حاکم امیرنشین دوبی به مناسبت ماه رمضان اعلام کرد که هزینه درمان یک میلیون نفر را که در خطر کوری هستند، تقبل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه شیخ محمد راشد المکتوم در یک سخنرانی به مناسبت آغاز این ابتکار عمل با نام "نور دوبی" گفت که هدف این برنامه ارائه مراقبت‌های پیشگیری از بیماری‌های چشمی برای بیش از یک میلیون نفر است تا مقصود خود را که جهانی عاری از  اشکال قابل‌علاج از نابینایی است، تحقق بخشد.

شیخ محمد که معاون رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر امارات متحده عربی هم هست، که دوبی بخشی از آن است، این برنامه را روز چهارشنبه 13 شهریور در سومین روز ماه رمضان - که در کشورهای نفت‌خیز خلیج فارس موسم اوج‌گیری کمک‌های خیریه است - در دوبی اعلام کرد.

 اما برخلاف برنامه خیریه رمضان سال قبل در دوبی که در آن کمک‌های مالی برای آموزش میلیون‌ها نفر از کودکان اعلام شد، هزینه برنامه امسال را حاکم دوبی – که بر اساس تخمین مجله فوربس داراییش به 18 میلیارد دلار بالغ می‌شود- تقبل کرده است.

بیانیه‌ای که در این مراسم منتشر شد اعلام می‌کند برنامه "نور دوبی" نه تنها بیماران در دوبی بلکه بیماران در کشورهای عراق، افغانستان، مالی، سریلانکا، کنیا، پاکستان، اتیوپی، بنگلادش، مصر، اردن و فلسطین را تحت پوشش قرار خواهد داد.

بر اساس این اعلامیه " ابتکار عمل "نور دوبی" به سازمان جهانی بهداشت و سازمان بین‌المللی پیشگیری از نابینایی در دستیابی به اهداف‌ طرح‌شده‌شان در سند "بینایی 2020 :حق دیدن" کمک خواهد کرد.

این برنامه به افراد مبتلا به سه بیماری چشمی عمده کمک خواهد کرد:  آب مروارید (کاتاراکت) که علت اصلی کوری در جهان است و 18 میلیون نفر یعنی حدود 48 درصد شمار کلی افراد نابینا را مبتلا می‌کند. لوچی (استرابیسم) که بیش از پنج درصد کودکان را در سراسر جهان مبتلا می‌کند، و کدورت قرنیه  که مسئول نابینایی 4.9 میلیون نفر در جهان است.

کد خبر 62498

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز