دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

قله «تالون» در جوار روستایی به همین نام در شمال غرب تهران قرار دارد. ارتفاع این قله به ۳ هزار و ۳۰۰‌متر می‌رسد.

امامزداه داود

برای رسیدن به این قله ۴ مسیر وجود دارد. اما بهترین مسیر برای رسیدن به آن به‌ویژه در تابستان جاده امامزاده داود(ع) و روستای تالون است و برای صعود زمستانه یال آبشار تالون را می‌توان بهترین مسیر دانست. برای رسیدن به سر جاده امامزاده داود(ع) تا روستای «رندان» هم باید ۵ و نیم کیلومتر و تا روستای تالون در مجموع ۱۱ و نیم کیلومتر راه طی کرد. برای رسیدن به قله، پس از آبشار، مسیر دره را باید تا انتها رفت و خود را به روی گردنه «خط الراس» رساند.

از گردنه به سمت چپ پس از حدود یک تا یک و نیم ساعت حرکت بر روی خط الراس و پشت سرگذاردن ۲ تا ۳ قله فرعی، به قله تالون می‌رسید. نشانه قله تالون، دکل شکسته مخابراتی است که بر روی قله افتاده و سنگ چین کوچکی نیز در آنجا وجود دارد. بر فراز قله تالون، قله‌ای که در امتداد خط الراس در جهت غرب می‌بینید، قله «سیاه سنگ» در ارتفاع ۳ هزار و ۵۵۰ متری واقع شده است. این خط الراس در ادامه به قله «منار» می‌رسد که مسیر نرمال صعود آن از روستای «مورود» در جاده «چالوس» است. در مسیر صعود به قله، چشمه‌هایی وجود دارد که اولی حدود ۵۰‌متر بالای آبشار در سمت چپ و دیگری حدود یک ساعت بالاتر، پس از آبشار کوچکی قرار دارد.
نکته: بهتر است از دره‌ای که به‌عنوان مسیر فرود مشخص شده است، حرکت نکنید نه برای صعود نه برای فرود، چون شیب زیادی دارد. بیشتر مسیر دره بدون پاکوب و در بالا همراه با سنگ‌های‌ریز و درشت و لغزشی است. البته اگر از آمادگی خوبی برخوردار باشید، مشکل خاصی وجود ندارد. برای صعودهای زمستانه از مسیر شماره ۴ یعنی از یال بالای آبشار صعود کنید. این یال با یک شیب به نسبت تند شما را مستقیم به قله می‌رساند.
نیما اسماعیلی‌ـ کوهنورد

کد خبر 624885

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha