سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری‌هایی مانند سرطان و دیابت "اثر انگشت"‌هایی در سرم و پلاسمای خون بیماران به جای می‌گذارند

که ممکن است ابزار  تشخیصی پرارزش و غیرتهاجمی برای دیابت فراهم آورد.
به گزارش خبرگزاری رویترز در مقاله‌ای که در آخرین شماره نشریه Cell Research منتشر شده است، پژوهشگران چینی توصیف کرده‌اند که چگونه شاخص‌های زیستی مولکولی تغییریافته‌ای را به نام microRNA‌ها را یافته‌اند که در سرم و خون افراد بیمار به صورت پایدار وجود دارد.

ژانگ چن‌- یو از مرکز دیابت جیانگ‌سو در ایالت شرقی چین، جیانگ‌سو در مصاحبه‌‌‌ای گفت: "این یافته‌ای انقلابی است، این برای اولین بار است که ما توانسته‌ایم نشان دهیم که microRNA در سرم بیماران پایدار است."

این دانشمندان خون هر دوی افراد سالم و بیماران مبتلا به سرطان ریه، روده بزرگ و راست روده و دیابت را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، و دریافتند که افراد بیمار دارای شاخص زیستی تغییریافته‌ای هستند که تفاوت بسیاری با افراد سالم دارد.

 ژانگ گفت: "ما طبقه متفاوتی از شاخص‌های زیستی یا بیومارکر‌ها را برای سرطان ریه، راست‌روده و روده بزرگ و دیابت یافته‌‌ایم. با این بیومارکرها می‌توانند تقریبا همه بیماری‌ها را شناسایی کرد."

ژانگ گفت که این گروه امیدوار است که در آینده آزمایش‌های بیماریابی یا غربالگری بر اساس این بیومارکرها در کلینیک‌های محلی انجام شود، تا فشار بر روی بیمارستان‌های دولتی مواجه با ازدحام بیماران کاسته شود.

کد خبر 62368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز