مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۰
۰ نفر

وقتی کودکان از خواندن کتاب لذت ببرند مهارت خواندن برای آن‌ها آسان‌تر می‌شود، بیشتر تمرین می‌کنند و انگیزه‌های بیشتری را برای رویارویی با چالش‌های کتاب‌خوانی احساس می‌کنند.

کودک

به گزارش همشهری آنلاین،‌ وبسایت آموزشی «Understood» نکاتی را برای تشویق کودکان به کتاب‌خواندن برشمرده است.

۱- بارها و بارها بخوانید

اگر کودک شما می‌خواهد یک کتاب را برای صدمین بار بخواند، او را تشویق کنید. بازخوانی کتاب‌ها به آشنایی، ایجاد سرعت و دقت آن‌ها کمک می‌کند و اعتمادبنفس کودکان را بالا می‌برد.

۲- کتاب را به دنیای واقعی بیاورید

برای مثال اگر کتابی که برای کودک خود می‌خوانید در مورد بادبادک‌ها است، از او بخواهید در مورد ساخت بادبادک صحبت کند و باهم یک بادبادک بسازید. فعالیت‌های عملی می‌تواند کودکان را درگیر موضوع کند.

۳- بدون داشتن کتاب از خانه خارج نشوید

هر زمانی که فکر می‌کنید کودک شما باید در جایی مانند مطب دندان‌پزشکی منتظر بماند، یک کتاب یا یک مجله مناسب او همراه خود داشته باشید. داستان‌ها می‌توانند به سرگرم نگه داشتن فرزند شما کمک کنند و میل او را برای خواندن افزایش دهد.

۴- وارد داستان شوید

با پرسیدن سوالات در مورد افکار، عملکرد یا احساسات شخصیت‌ها به فرزند خود برای درک کتاب کمک کنید. مثلا اگر کتاب «جک و لوبیای سحرآمیز» را می‌خوانید از او بپرسید «چرا جک فکر می‌کند خرید لوبیای جادویی ایده خوبی است؟ بعد از اینکه مادرش فهمید چه احساسی داشت؟» کودک خود را تشویق کنید تا از طریق تجربیاتی که ممکن است با هم داشته باشید به داستان متصل شود.

۵- کتاب‌های مناسب سن انتخاب کنید

به فرزند خود کمک کنید کتاب‌هایی را پیدا کند که خیلی سخت یا آسان نیستند. بچه‌ها وقتی کتاب‌های مناسب سن خود را می‌خوانند احساس بهتری دارند. در ابتدا چند صفحه از کتاب را برای او بخوانید و سپس در مورد آنچه شنیده است از او سوال کنید، اگر فرزند شما با خواندن کلمات یا بازگو کردن داستان مشکل دارد، کتاب دیگری را امتحان کنید.

این را به خاطر داشته باشید نکته مهم تمرین خواندن است. اینکه کودکان ترجیج می‌دهند چه ژانر کتاب‌هایی –البته مناسب سن خود- را بخوانند مهم نیست.

رمان، داستان‌های فانتزی یا گرافیکی، تاریخی یا شعر فرقی ندارد، مهم نیست کجا و چگونه کتاب بخوانند، مهم این است که با توجه، صبر و تمرین‌های مناسب عادت کتاب‌خوانی را در کودکان تشویق کنیم.

کد خبر 623349

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha