دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

اولین بالگرد هیدروژنی سرنشین‌دار جهان که پایه‌گذار توسعه سیستم‌های پیل سوختی هیدروژنی برای همه پرنده‌های برقی عمودپرواز(eVTOL) است، در دست ساخت است.

62016859.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، اولین بالگرد هیبریدی یا ترکیبی هیدروژن-الکتریکی جهان در حال ساخت است و قرار است در سال ۲۰۲۵ به آسمان برود.

ترکیب رویایی پرنده‌های عمودپرواز برقی با سوخت هیدروژنی با همکاری شرکت‌های "های‌پوینت"(HyPoint) که توسعه دهنده پیل‌های سوختی هیدروژنی است و "پیاسکی ایرکرفت"(Piasecki Aircraft) به دنبال ساخت اولین بالگرد هیدروژنی سرنشین‌دار جهان هستند.

همچنین آنها به شکل همزمان در حال توسعه و اخذ مجوز برای یک سیستم پیل سوختی هیدروژنی هستند که می‌تواند به هر پرنده عمودپرواز برقی موجود در بازار اضافه شود.

این شرکت‌ها امیدوارند که این سیستم به طور اساسی بُرد این هوانوردها را افزایش دهد.

این تیم تحقیقاتی قصد دارد از جدیدترین سیستم پیل سوختی هیدروژنی خنک کننده توربو "های‌پوینت" استفاده کند که دارای توان ۲۰۰۰ کیلووات بر کیلوگرم و چگالی بالای انرژی تا ۱۵۰۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم است که از نظر ظرفیت بُرد یک گام بزرگ است.

ساخت نخستین نانو خودروی جهان

برای تحقق این اعداد، باتری‌های لیتیوم-یونی سنتی امروزی که اکثر eVTOLها از آنها استفاده می‌کنند، تنها می‌توانند تا حدود ۳۵۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم چگالی انرژی داشته باشند.

در مقایسه با سیستم هیدروژنی خنک شونده با مایع، سیستم‌های پیل سوختی هیدروژنی خنک شونده با هوا از نظر نسبت قدرت به وزن سه برابر کارآمدتر هستند.

بنابراین با استفاده از فناوری "HyPoint"، برنامه فعلی تیم تحقیقاتی توسعه پنج سیستم سوخت هیدروژنی ۶۵۰ وات‌ساعت بر کیلوگرم برای این بالگرد است که دو برابر بیشتر از سیستم‌های فعلی است.

سیستم‌های "های‌پوینت" ابتدا باید آزمایش‌های زمینی، پروازهای نمایشی و دریافت گواهینامه کامل را پشت سر بگذارد و در نهایت، کل این سیستم دارای چهار برابر چگالی انرژی بیشتری نسبت به باتری‌های لیتیوم-یونی فعلی خواهد بود که هزینه ساخت آن تا ۵۰ درصد کمتر است.

پس از توسعه کامل این بالگرد، شرکت "پیاسکی" مجوز انحصاری این فناوری را خواهد داشت و "های‌پوینت" مالکیت فناوری پیل سوختی هیدروژنی را خواهد داشت.

اما پس از اتمام کار، این سیستم می‌تواند به شرکت‌های سازنده eVTOL در سراسر جهان ارائه شود و با توجه به توسعه جهانی فناوری eVTOLها، از پرنده‌های تک نفره گرفته تا نسخه‌های بزرگتر با ۴۰ سرنشین، واضح است که بازار بزرگی برای این فناوری وجود دارد.

با توجه به توافق بین این دو شرکت، امید است که اولین سیستم پیل سوختی هیدروژنی تا سال ۲۰۲۳ به شرکت "پیاسکی" تحویل داده شود و این بالگرد با نام "PA-۸۹۰" در سال ۲۰۲۵ به آسمان برود.

کد خبر 623320
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha