چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۵:۱۹
۰ نفر

علی کهن‌نسب: بعد از پایان المپیک 2008 پکن و ناکامی کاروان ورزشی ایران در این رقابت‌ها، شاید پیروزی بر عربستان در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی، مرهمی هر چند کوچک بر زخم‌های ورزش ایران و هواداران باشد.

تیم ملی فوتبال ایران روز شنبه در دیدارهای انتخابی جام جهانی  در برابر تیم ملی فوتبال عربستان قرار می‌گیرد. مسابقه‌ای که با توجه به رویارویی‌های پیشین دو تیم و افتخارات آنها در قاره پهناور آسیا، بسیار دشوار و نفس‌گیر خواهد بود.

   دو تیم ایران و عربستان بارها، چه در سطح باشگاهی و چه ملی، در رده‌های سنی مختلف با یکدیگر روبه‌رو شده‌اند. با این حال دو تیم برای حضور در جام‌جهانی تاکنون هفت بار در مرحله مقدماتی جام جهانی در برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند که حاصل آن سه پیروزی، 2 تساوی و 2 شکست برای تیم ملی فوتبال ایران بوده است.

   تیم ملی آخرین بار در مرحله مقدماتی جام‌جهانی و در سال 80 در برابر تیم ملی عربستان قرار گرفت که دیدار رفت با برتری 2 بر صفر ایران همراه بود و دیدار برگشت نیز با تساوی دو تیم پایان پذیرفت.

   با این حال اکنون رویارویی دو تیم را می‌توان دیداری متفاوت برشمرد. دو تیم نسبت به گذشته و رقابت‌های انتخابی گذشته با تغییر نسل مواجه شده‌اند. در ترکیب تیم ایران دیگر خبری از علی‌دایی، کریم باقری، مهدی مهدوی‌کیا، خداداد عزیزی و... نیست. عربستانی‌ها نیز ستاره‌های بزرگی چون محمد‌الدعایه، سامی الجابر و.. را ندارند. شاید به همین دلیل هر دو تیم در مرحله اول این رقابت‌ها با اندکی تزلزل روبه‌روی حریفان قرار گرفتند.با این حال رویارویی تیم ایران با فوتبال عربستان، که به پسران صحرا معروف شده‌اند، جدال دو مدعی‌ اصلی صعود از این گروه برای جام‌جهانی خواهد بود.

   آشنایی با فوتبال عربستان

فوتبال عربستان به موفقیت‌های زیادی در سطح بین‌المللی و آسیا دست یافته است. آنها سه بار قهرمان جام خلیج‌فارس شده‌اند و از سال 1984 تا 2000 همواره در فینال مسابقه‌های جام ملت‌های آسیا حاضر بودند وفقط یک بار در سال  2004 برمی‌گردد که در مرحله مقدماتی حذف شدند.

   عربستان سعودی در مجموع 5 بار به فینال این بازی‌ها رسید و سه بار آن را در سال‌های 1984، 1988 و 1996 فتح کرده است.

   عربستانی‌ها چهار بار در سال‌های 1994، 1998، 2002 و 2006 به جام‌جهانی راه یافته‌اند، اما بزرگ ترین موفقیت آنها فتح مسابقه های زیر 17 سال فیفا در سال 1989 است که با شکست اسکاتلند در فینال به دست آمد و اولین قهرمانی آسیا در سطح جهانی بود. با توجه به این موفقیت‌ها نباید تعجب کرد که فوتبال ورزش اول عربستان باشد.

بنابر آمار نام 16160 بازیکن حرفه ای فوتبال در  عربستان ثبت شده است؛ ضمن آنکه این کشور 260 مربی ، 531 داور و 10 داور بین‌المللی فعال دارد.

کد خبر 62321

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز