آخرین ماه تابستان، شرایط ویژه‌ای که کرونا در بسیاری از شهرها به وجود آورده و نبود امکان مسافرت برای هموطنان موجب شده که افراد بسیاری برای استفاده از اوقات فراغت تابستان به طبیعت رو بیاورند.

حميد مساعديان

دکتر حمید مساعدیان / رئیس هیأت کوهنوردی شمیرانات : یکی از بهترین ورزش‌ها که نوعی سفرکوتاه هم به شمار می‌آید رفتن به کوه و کوهنوردی است و با توجه به وسعت مناطق کوهستانی در شهرهای مختلف و به‌ویژه شمال شهر تهران، شاهد افزایش تعداد کوهنوردان در مسیرهای کوهنوردی هستیم.

اما در عین حال از حوادث کوهنوردی نباید غافل شد. تابستان امسال هوای متغیری را در ارتفاعات داشتیم. طوری که در هفته‌های گذشته دمای ۱۵ درجه زیر صفر در دماوند با بارش برف و ورزش باد را شاهد بودیم. علاوه بر کاهش دما در ارتفاعات، شدت وزش باد در ارتفاعات بیشتر است. هرچه در ارتفاعات بالاتر می‌رویم شدت وزش باد شدیدتر می‌شود و به ازای هر هزار متر، ۶ و نیم درجه کاهش دما داریم.

برای مثال اگر در تهران دمای هوا ۳۵ و ۳۶ درجه بالای صفر باشد، در ارتفاعات دماوند و بالای ۴ هزارمتر دما چند درجه زیر صفر است و در ارتفاعات بالای ۵ هزارمتر با بارش برف همراه خواهد بود. بنابراین با توجه به این شرایط جوی لازم است عزیزانی که به ورزش کوهنوردی می‌پردازند مسائل ایمنی را حتماً رعایت کنند و متوجه باشند که حوادث کوهنوردی با کمترین بی‌توجهی افزایش پیدا می‌کند.  

همراه بودن با تیم، آشنا بودن به مسیرهای کوهنوردی و کمک‌های اولیه موجب کاهش خطرات کوهنوردی خواهد شد. گاهی خطرات به دلیل خستگی و غفلت از مسیرهای ایمن اتفاق می‌افتد که باید به این موضوع نیز توجه داشت. در هر صورت هنگام صعود به ارتفاعات باید سناریوی امداد و نجات را برای خودمان تعریف کنیم که اگر دچار حادثه شدیم با چه شماره‌ای تماس بگیریم و چه اقدامات اولیه‌ای انجام دهیم. بهترین شماره ۱۱۲ سازمان امداد و نجانت هلال‌احمر برای خارج از محیط شهری است.  

گردشگری و طبیعت و کوهنوردی از ورزش‌های پرطرفدار است و سال به سال بر تعداد کوهنوردان افزوده می‌شود. کوهنوردان از قبل باید پیش‌بینی‌های لازم را برای مواجهه با شرایط سخت مد نظر داشته باشند. به کوهنوردی بپردازیم و از فضای کوه لذت ببریم و همیشه این هدف را در نظر بگیریم که ما ورزش می‌کنیم تا سلامت باشیم؛ پس با بی‌احتیاطی سلامتی‌مان را قربانی ورزش نکنیم.  

کد خبر 622527

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha