همشهری آنلاین: دولت چین معتقد است، مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی را به "چهارراه" رسیده است.

خبرگزاری آلمان از پکن گزارش داد، ون جیابائو (Wen Jiabao) نخست‌وزیر چین پس از دیدار با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، هر روندی که این مناقشه به خود بگیرد، "مساله به طور مستقیم بر صلح و امنیت در شمال شرق آسیا و جهان تاثیر خواهد گذاشت."
علاوه بر این، لی ژائو شینگ پس از مذاکره با رایس در پکن تاکید  کرد که پکن تلاش‌های دیپلماتیک خود را ادامه خواهد داد تا "بن‌بست کنونی هر چه سریع‌تر بشکند" و مذاکرات شش جانبه درباره پایان برنامه هسته‌ای کره شمالی ازسرگرفته شود.

ون جیابائو (Wen Jiabao) نخست‌وزیر چین پس از دیدار با کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا

رایس به پکن سفر کرده است تا با دولت چین درباره اعمال تحریم‌هایی که شورای امنیت سازمان ملل به دلیل آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ بر کره شمالی وضع کرده است، صحبت کند.
در همین حال، گفته می‌شود رهبر کره شمالی از همتای چینی خود به دلیل انجام آزمایش هسته‌ای اخیر در کشورش عذرخواهی کرده است. روزنامه "چوسان ایلبون" چاپ کره جنوبی به نقل از منابع اطلاعاتی چینی نوشت: کیم به دلیل انجام آزمایش هسته‌ای تهدیدآمیزش در تاریخ 9 اکتبر از پکن عذرخواهی کرده است.
وی در عین حال بار دیگر موضع دولت کشورش را مبنی بر آن که در صورت مصالحه آمریکا امکان مذاکرات برای پایان برنامه هسته‌ای کره شمالی وجود خواهد داشت، تکرار کرده است.

کد خبر 6224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز