دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: نزدیک به دو میلیون نفر از ساکنان سواحل جنوب‌شرقی آمریکا به خاطر ترس از توفان گوستاو تخلیه شدند.

به گزارش رویترز ترس از توفان سهمگین گوستاو که به آن توفان قرن می‌گویند حتی تاسیسات نفتی واقع در خلیج مکزیک را هم به تعطیلی کشانده است. این منطقه یک چهارم مصرف نفت آمریکا را تامین می‌کند.

بیش از یازده و نیم ملیون نفر از ساکنان آمریکا تاثیرات این توفان را احساس خواهند کرد؛ توفانی که کنوانسیون جمهوری‌خواهان را حتی پیش از رسیدن به ساحل تحت تاثیر قرارداده است و رئیس جمهور آمریکا را مجبور به ترک آن و سفر به تگزاس کرده است. جرج بوش که در مقابله با توفان کاترینا مورد انتقاد قرار گرفته بود این بار در تگزاس گوستاو را زیرنظر می‌گیرد.
پیش‌‌بینی شده است که این توفان نوع سه حدود ظهر به وقت محلی به ساحل برسد. اوایل صبح دوشنبه کارشناسان مرکز ملی توفان‌های اقیاوسی آمریکا اعلام کرد سرعت توفان 183 کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند موج‌هایی به ارتفاع 4.2 متر ایجاد کند.

شهر ارواح
نیواورلئان تقریبا خالی از سکنه است و به شهر ارواح تبدیل شده است. در این شهر تنها 10 هزار نفر از ساکنان باقی مانده‌اند و همه از ترس توفان به مناطق امن منتقل شده‌اند. گارد ملی 7 هزار نفره لوئیزیانا به این شهر منتقل شده است و قرار است نیروهای کمکی از ایالت‌های دیگر به این شهر فرستاده شود. شهردار نیواورلئان به هشدار داده شده است که با دزدی‌های شدیدا برخورد خواهد کرد.

روز یکشنبه ترافیک شدید خودورهایی که از شهر خارج می‌شدند رفت و آمد در راه‌های خروجی شهر را مشکل کرده بود. فرماندار لوئیزیانا بابی جیندال با این حل از کسانی که در شهر مانده بودند درخواست کرد در چند ساعتی که با ورود توفان به شهر وجود دارد سریع شهر را ترک کنند.

گوستا پیش از این که وارد خلیج مکزیک شود در باعث تخلیه 300 هزار نفر در کوبا شده بود و حدود 80 نفر را در هائیتی، دومینیکن و جامائیکا کشته است.

کد خبر 62182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز