شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

دوغ از نوشیدنی‌های سرد است که امروزه جایگاه ویژه در سفره‌های ما ایرانی‌ها دارد. در این مطلب، سه روش کاملا متفاوت طرز تهیه دوغ خانگی گازدار با طعم دلخواه را به شما آموزش می‌دهیم.

Dough - دوغ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آرگا، دوغ از نوشیدنی‌های خوشمزه‌ای است که جایگزین نوشابه در سفره‌های ایرانی شده. البته نوشیدنی‌های دیگری مانند موهیتو، نوشیدنی مالت، لیموناد نعنایی و دلسترها نیز هستند که در هر نوع مراسمی سرو می‌شوند. در این مطلب طرز تهیه دوغ با سه روش متفاوت را به شما آموزش دهیم.

دستور اول طرز تهیه دوغ

دوغ به عنوان نوشیدنی ممتاز ایرانی با طعم‌های مختلف نغنایی، موسیر و… تهیه می‌شود. اکثر مردم از مضرات نوشابه‌ها با خبرند و مصرف دوغ را به آن ترجیح می‌دهند.

مواد لازم

شیر: یک لیتر
نمک: یک قاشق سوپ خوری
شکر: نصف قاشق چای خوری یا یک حبه قند کوچک
ماست: ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه دوغ خانگی با شیر

در ابتدای کار، آب و شیر را با هم مخلوط کنید. یک لیوان از آن را کنار بگذارید و بقیه مواد را روی حرارت قرار دهید تا دمای آن به حدی رسد که داغ باشد ولی دست نسوزد. حالا ماست، نمک و شکر را در یک لیوان آب و شیری که کنار گذاشته‌اید، مخلوط کنید و به بقیه شیر اضافه کنید. حالا آنها را با هم خوب مخلوط کنید، درش را محکم ببندید و در جای گرم چند روز قرار دهید.

طرز تهیه دوغ خانگی با ۳ روش ساده

روش تهیه دوغ با شیر

اگر مقدار شکر زیاد باشد، باعث بد مزه شدن دوغ می‌شود. برای این‌که زودتر درست شود، آن را می‌توانید در آفتاب قرار دهید.

دستور تهیه دوم

مواد لازم

ماست به میزان دلخواه
آب: دو برابر ماست
قند: ۲ حبه
نمک به میزان کافی

روش تهیه دوغ گازدار خانگی با ماست

برای تهیه دوغ گازدار خانگی، ابتدا باید ماست ترش داشته باشید. اگر ماست ترش در اختیار ندارید، ماست را به مدت دو روز بیرون از یخچال قرار دهید تا ترش شود. این ماست ترش تا زمان براق شدن هم بزنید. آن گاه ۲ برابر مقدار ماستی که در اختیار دارید، آب به آن اضافه کنید و به هر میزان که تمایل دارید، نمک به آن اضافه کنید. برای گاز دار شدن دوغ، تنها کافی است ۲ حبه قند به آن اضافه کنید. به هیچ وجه به منظور بیشتر گازدار شدن دوغ از حبه‌های قند بیشتر استفاده نکنید.

در مرحله بعدی ساخت دوغ خانگی، دوغ را در ظرفی ریخته و در آن را محکم ببندید. به طور مداوم به مدت ۱۵ دقیقه آن را تکان دهید. آن را به مدت یک هفته در هوای آزاد قرار دهید. بعد از گذشت یک هفته، می‌توانید از دوغ آماده شده استفاده کنید. برای طعم‌دار کردن نیز می‌توانید کمی نعناع یا موسیر و… به آن اضافه کنید.

طرز تهیه دوغ خانگی با ۳ روش ساده

دستور تهیه سوم

مواد لازم

شیر: یک لیتر
آب: ۲ لیتر
ماست: سه چهارم قاشق غذا خوری
نمک: به میزان لازم

روش تهیه دوغ گازدار خانگی با دستوری دیگر

ماست را در داخل مقداری آب یا شیر حل کنید، برای این‌که دوغ شما حالت تکه‌تکه و بریده پیدا نکند، می‌توانید در داخل یک بطری شیشه‌ای دربسته بریزید و آن را تکان دهید.

سپس آب و شیر را داخل ظرف مناسب بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود البته تا حدی که دست را نسوزاند، درست همانند طرز تهیه ماست، سپس نمک و ماست را به آن افزوده و بعد از ریختن در یک ظرف شیشه‌ای یا پلاستیکی، آن را در جای گرم قرار دهید.

قرار دادن دوغ زیر آفتاب و به مدت یک روز موجب تهیه دوغی شیرین و خوشمزه خواهد شد، اما در صورتی که دوست دارید دوغ شما ترش مزه و گازدار باشد باید اجازه دهید تا ۲ یا ۳ روز بماند و بعد استفاده کنید.

نکته: دوغ‌ها را می‌توان با طعم‌های مختلفی تهیه کرد که از جمله محبوب‌ترین طعم‌ها، دوغ نعنایی است که می‌توان به دو روش سنتی و صنعتی آن را تهیه کرد و برای این منظور می‌توان با اضافه کردن اسانس یا سبزی معطر نعناع به ترکیب دوغ آن را تهیه کرد، ضمن این‌که استفاده کردن برگ‌های تازه و خشک شده نعناع طعم بهتری ایجاد خواهد کرد، البته می‌توانید در صورت عدم دسترسی به برگ نعناع خشک شده از عرق نعناع برای ایجاد طعم نعنایی متفاوت و خوشمزه در دوغ خانگی استفاده کنید.

کد خبر 621709

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha