مراسم عاشورا در افغانستان بارها به دلیل حملات تروریستی و انتحاری به خون کشیده شده و امسال با تسلط طالبان بر این کشور شیعیان مراسم عزای امام سوم خود را با ترس برگزار کردند.

عاشورا در افغانستان

به گزارش همشهری آنلاین، شیعیان افغانستان مراسم روز عاشورا را در ترس و نگرانی برگزار کردند. سال‌های گذشته مراسم مذهبی شیعیان معمولا با بمب‌گذاری و حملات انتحاری‌ به خون کشیده می‌شد.

امسال با تسلط طالبان بر این کشور، شیعیان کابل که در ۲۰ سال گذشته، با حضور در زیارتگاه کارته سخی در غرب این شهر مراسم عزاداری عاشورا را برگزار می‌کردند، از تجمع در این مکان مذهبی اجتناب کردند.

امسال، عاشورا مصادف با پنجمین روز تسلط طالبان بر این شهر بود و هنگامی که طالبان به کابل رسیدند، شهر از قبل با پرچم‌ها، بنرها و نمادهای عاشورا سیاه‌پوش شده بود و البته همه آنها همچنان پابرجا ماندند.

سید یوسف، یکی از بزرگان جامعه شیعیان کابل گفت او و دیگر بزرگان، از سوی طالبان اطمینان دریافت کرده‌اند که هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هیچکس نباید از آمدن به حرم بترسد.

قوم هزاره افغانستان نیز که اکثر آنها مسلمان شیعه هستند، روز گذشته مراسم عاشورا را  گرامی داشتند.

عزادارن در دسته‌هایی حرکت و زنجیرزنی کردند. طالبان نیز در مواردی نمایندگان خود را به این مراسم اعزام کرد. تا کنون هیچ خبری از خشونت منتشر نشده است.

هنگامی که طالبان برای اولین بار از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بر افغانستان حکومت کردند، متهم به قتل عام جمعیت شیعه افغانستان شدند با این حال، امسال، این گروه بسیار مراقب بود تا به شکاف مذهبی دامن زده نشود.

چند گروه عزادار حاضر در حرم سخی گفتند که طالبان آنها را در این روز به حال خود رها کرده و مزاحمت و آزاری متوجه آنها نشده است.

کد خبر 621547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha