رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: از سال ۹۵ تا ۹۹ میزان باروری در کل کشور از ۲.۱۲ به ۱.۶۵ رسیده و استان تهران در میان پنج استان با کمترین میزان باروری قرار دارد.

باروری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، مسعود شفیعی رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در تشریح روند آمار باروری در استان تهران گفت: میزان باروری کل نشان می‌دهد هر زن واقع در سن باروری خود، چند فرزند به دنیا می‌آورد که تا قبل از سال ١٣٩٥ این شاخص با استفاده از روش‌های غیرمستقیم و اغلب داده‌‎های سرشماری محاسبه می‌شد، اما از سال ١٣٩٥ به بعد با بهبود آمارهای ثبتی ولادت، امکان محاسبه با روش مستقیم فراهم شد و در حال حاضر این شاخص با روش مستقیم و برای سال‌های ۱۳۹۵ الی ١٣٩٩ توسط مرکز آمار ایران محاسبه شده است.

وی افزود: داده‌های ولادت از دو منبع ثبتی داده یعنی سازمان ثبت احوال کشور و وزارت بهداشت تهیه شده که مقایسه شاخص محاسبه شده میزان باروری کل کشور بر اساس سرشماری ١٣٩٥ (با روش غیرمستقیم) و شاخص به دست آمده از تلفیق منابع ثبتی (با روش مستقیم) نتایج یکسانی را نشان داده است. 

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: نتایج محاسبات، کاهش میزان باروری کل کشور از سال ١٣٩٥ تا ١٣٩٩ از ۲.۱۲ به ۱.۶۵ را نشان می‌دهد و میزان باروری بر اساس داده‌های ثبت احوال و پیش‌بینی‌های جمعیتی مرکز آمار ایران برای استان تهران در سال‌های ١٣٩٦، ١٣٩٧، ١٣٩٨ و ١٣٩٩ به ترتیب برابر ۱.۶۴ ،۱.۵۱ ، ۱.۳۳ و ۱.۲۳ فرزند است این در شرایطی است که این اطلاعات برای کل کشور به ترتیب ۲.۰۹، ۱.۹۵، ۱.۷۴ و ۱.۶۵ فرزند بوده است.

شفیعی بیان کرد: میزان باروری کل استان تهران (برای جمعیت ایرانی و غیرایرانی) با استفاده از داده‌های ثبت احوال (ثبت موالید تا وقوع یک سال) و وزارت بهداشت (ثبت موالید اتباع خارجی) و پیش‌بینی‌های جمعیتی مرکز آمار ایران در سال‌های ١٣٩٦، ١٣٩٧، ١٣٩٨ و ١٣٩٩ به ترتیب برابر ۱.۷۰، ۱.۶۰، ۱.۴۴ و ۱.۲۷ فرزند است. این اطلاعات برای کل کشور به ترتیب ۲.۰۷، ۱.۹۷، ۱.۷۷ و ۱.۷۱ فرزند بوده است.

او با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اوج سن فرزندآوری استان تهران در سنین ۳۰-۳۴ ساله و بعد از آن ۲۵-۲۹ ساله متمرکز شده است، گفت: الگوی سنی باروری نشان‌دهنده کاهش میزان باروری در گروه‌های سنی ۲۰ تا ۲۴ سال، ۲۵ تا ۲۹ سال و ۳۰ تا ۳۴ ساله است. در حقیقت تمام استان‌ها کاهش میزان باروری کل را در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند و در مجموع ۶ استان باروری بسیار پایین کمتر از ۱.۳ و چندین استان باروری پایین یعنی کمتر از ۱.۵ و باروری کمتر از سطح جانشینی یعنی ۱.۵ تا ۲.۰۹ را داشته‌اند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تاکید کرد: کمترین میزان باروری کل در سال ۱۳۹۹ مربوط به استان‌های البرز با ۱.۰۱، گیلان با ۱.۰۳، مازندران با ۱.۱، سمنان با ۱.۱۱ و تهران با ۱.۲۳ بوده است که میزان باروری کل بسیار پایین را تجربه کرده‌اند و بیشترین میزان باروری کل هم مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با ۳.۶۲، خراسان جنوبی با ۲.۳۴ و خوزستان ۲.۱۶ است.
 

کد خبر 621544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha