یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جلسه اتحادیه اروپا برای بررسی بحران قفقاز در حالی برگزار خواهد شد که رسانه‌های غربی از وجود اختلافات شدید اعضای این اتحادیه در قبال این بحران خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوردون براون، نخست وزیر انگلیس در یادداشتی در هفته‌نامه آبزرور نوشت که رفتار روسیه در قبال گرجستان نشان از آن دارد که روسیه پس از فروپاشی شوروی هنوز با واقعیت‌های جدید در اروپا خود را وفق نداده است.

گوردون براون که وزیر خارجه‌اش هفته گذشته طرح برخورد اروپا و روسیه را با سفر به گرجستان و اوکراین کلید زده بود همچنین اتحادیه اروپا را ترغیب کرد درصورتی‌که روسیه موضع خود در قبال گرجستان را تغییر ندهد، در روابط خود با روسیه تجدید نظر اساسی کند.

براون همچنین خواستار کاهش وابستگی کشورهای اروپایی به نفت و گاز روسیه شد. براون همچنین از محتوای گفت‌وگوی اخیر خود با مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه پرده برداشت و گفت که صراحتا به مدودف گفته است که باید انتظار واکنش قاطعانه رهبران اروپا را داشته باشد.

با وجود واکنش تند لندن در قبال بحران قفقاز اما برخی کشورها همچون آلمان معتقد به نقش هر 2کشور گرجستان و روسیه در قبال این بحران هستند؛ به‌گونه‌ای که فرانک والتراشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان گفته است هم روسیه و هم گرجستان را برای اقدامات یکجانبه  باید ملامت کرد.

وی افزود: اتحادیه اروپا باید برای جلوگیری از افزایش تنش نقش
قوی تری بازی کند.

روس‌ها هم در این روزها تلاش گسترده‌ای را در عرصه دیپلماسی آغاز کرده‌اند تا بتوانند کمی از وخامت اوضاع بکاهند و همه چیز را به سود خود تغییر دهند. به گزارش بی‌بی سی، کاخ کرملین دیروز اعلام کرد که مدودف به گوردون براون، نخست وزیر انگلیس گفته است که مسکو خواهان استقرار تعداد بیشتری از ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در گرجستان است.

کرملین تاکید کرد که ناظران در نواحی مشخص امنیتی کار نظارت بی‌طرفانه بر اقدامات تفلیس را بر عهده خواهند داشت. در ماه جاری میلادی، سازمان امنیت و همکاری اروپا تصمیم گرفت 100 ناظر نظامی دیگر به گرجستان اعزام کند.

همزمان هم وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که وزرای خارجه روسیه و آلمان توافق کرده‌اند برای آرام کردن تنش‌ها بر سر این بحران بکوشند.

تلاش‌های دیپلماتیک روسیه برای حل و مدیریت بحران قفقاز زمانی حالت جدی به‌خود گرفت که برنارد کوشنر، وزیر خارجه فرانسه که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد اعلام کرد که این اتحادیه در حال بررسی تحریم‌ها و به‌کار گیری ابزارهای دیگر علیه روسیه بر سر بحران گرجستان است.

انتقاد شدید آلبرایت از دولت بوش

مادلین آلبرایت، وزیر خارجه سابق آمریکا از نحوه مدیریت بحران گرجستان توسط دولت بوش به شدت انتقاد کرد و گفت‌: به‌عنوان یک مقام آمریکایی در اولین گام در قبال چنین مسئله‌ای، برای انجام گفت‌وگو با مسئولان دولت روسیه به این کشور سفر می‌کردم.

آلبرایت در گفت‌وگو با سرویس اینترنتی هفته‌نامه   اشپیگل آلمان گفت: درصورتی‌که وی مسئولیت برخورد با این مسئله را بر عهده داشت، تجاوز نظامی ارتش روسیه به گرجستان و اقدام مسکو در به رسمیت شناختن 2منطقه شورشی این کشور را مورد انتقاد قرار می‌داد، اما در عین حال به مسکو درباره نگرانی‌های امنیتی این کشور تضمین می‌داد.

وی افزود: من برخلاف کاندولیزا رایس، مستقیما به مسکو سفر می‌کردم. به علاوه من برای اعلام این مطلب به روسیه که رفتار مسکو غیرقابل‌قبول است از الفاظ مبهم استفاده نمی‌کردم. در عین حال به آنها اطمینان می‌دادم که خطری مرزهای کشورشان را تهدید نمی‌کند.

کد خبر 62123

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز