وزیر خارجه کانادا تاکید کرد که اوتاوا برای ارزیابی تسلط گروه طالبان بر افغانستان به زمان نیاز دارد، با این حال او صراحتا به رسمیت شناختن یک دولت تحت رهبری این گروه را رد نکرد.

کانادا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا دوشنبه در جریان مصاحبه با سی.بی.اس در پاسخ به این پرسش که آیا اوتاوا یک دولت تحت رهبری طالبان را به رسمیت می‌شناسد یا خیر گفت: ما در روزهای اول هستیم. اکنون می‌خواهیم ببینیم که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. برای پاسخ به این سوالات هنوز زود است.

وقتی وزیر خارجه کانادا برای پاسخ به این پرسش و شفاف‌سازی موضعش تحت فشار قرار گرفت، گفت: باید ببینیم که طالبان چطور رفتار می‌کند. رفتار این گروه در طول حکومت اولشان در افغانستان از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ غیر قابل قبول بود.

اظهارات مارک گارنو همسو با موضع وزارت خارجه آمریکاست.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا این احتمال وجود دارد که ایالات متحده "دولت طالبان" را به رسمیت بشناسد، گفت: واشنگتن به ارزیابی طالبان خواهد پرداخت.

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با سی.ان.ان خطاب به طالبان تاکید کرد: حمایت بین‌المللی و پایان تحریم‌ها تنها در صورتی امکان‌پذیر است که حقوق اساسی افغان‌ها - به ویژه زنان - رعایت شود و این کشور دوباره به پناهگاهی امن برای تروریست‌ها تبدیل نشود.

بلینکن در پاسخ به اینکه آیا ممکن است دولت بایدن به رسمیت شناختن دولت تحت رهبری طالبان را بررسی کند، گفت: یک دولت آینده در افغانستان که حقوق اساسی مردم را رعایت کرده و پناهگاهی برای تروریست‌ها نشود، دولتی است که ما می‌توانیم با آن کار کنیم و به رسمیت بشناسیم.

کد خبر 621200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha