یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراحان مغز فرانسوی اعلام کردند در یک پیشرفت بی‌سابقه به طور موفقیت‌آمیزی تومورهای معزی از طریق جراحی بدون بازکردن جمجمه با استفاده از یک لیزر فیبر نوری کوچک برای تخریب سلول‌های سرطانی درمان کرده‌اند

 به گزارش خبرگزاری فرانسه دکتر آلکساندر کارپنتیه از بیمارستان پیتیه سالپتریه در پاریس گفت که این عمل جراحی که با بیحسی موضعی و بدون بیهوشی عمومی از طریق ایجاد سوراخ ریزی در جمجمه (ultra-keyhole surgery) انجام می‌شود و چندین تکنیک پیشرفته در آن به کار برده می‌شود، برای اولین بار در جهان در فرانسه انجام شده است.

به گفته کارپنتیه تا به حال هشت بیمار دواطلب در یک طرح مقدماتی که از دسامبر 2006 آغاز شده است، تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند.

کارپنتیه گفت: " این بیماران به  تومورهای متاستاتیک (پخش‌شده) مغز به علت سرطان‌های مختلف عمدتا سرطان ریه و پستان مبتلا بودند که به درمان‌های متعارف پاسخ نداده بودند و به جز این روش به  شیوه دیگری نمی‌شد آنها را جراحی کرد."

دکترها برای این بیماران به طور میانگین تنها سه ماه بخت زنده‌ ماندن قائل بودند.

 در این تکنیک پیشگام یک سوراخ کوچک سه میلی‌متری در درون جمجمه ایجاد می‌شود که به جراح امکان می‌دهد که یک لیزر فیبر نوری با آب سرد‌شونده را به درون مغز بفرستد.
این وسیله به آرامی با هدایت تصویر برداری با تشدید مغناطیسی یا MRI به سوی تومور فرستاده می‌شود.

هر سه ثانیه یک کامپیوتر درجه حرارت منطقه‌ای که بوسیله این لیزر سوزانده می‌شد، را محاسبه می‌کرد تا اطمینان حاصل شود گرمای بیش از حدی در مغز ایجاد نمی‌‌شود و تنها سلول‌های توموری نابود می‌شوند.

بیماران تنها بیحسی موضعی دریافت می‌کنند و در طول عمل هشیار می‌مانند تا با گروه پزشکی صحبت کنند تا معلوم شود که کارکردهای مغزی‌شان آسیب ندیده است.

به گفته کارپنتیه بیماران در حین عمل چیزی احساس نمی‌کنند و عموما 14 ساعت پس از آن در بعدازظهر روز عمل یا صبح روز پس از آن بیمارستان را ترک می‌کنند.

درمان کردن بیماران به طور کامل نیاز به دوبار یا تعداد بیشتری جراحی دارد، و تا به حال موردی آسیب مغزی یا صرع مشاهده نشده است.

 کارپنتیه می‌گوید: "این برای اولین بار است که تکنولوژی لیزر به صورت اینتراکرانیال - یعنی درون جمجمه بازنشده - با استفاده هم‌زمان از MRI برای جلوگیری از آسیب‌ های جانبی به کار می‌رود."

  امتحان بالینی مقدماتی این شیوه که نتایج آن در در آخرین شماره نشریه آمریکایی ‌Neurosurgery منتشر شده است، تحت نظارت "سازمان ایمنی فراورده‌های بهداشتی فرانسه" انجام شده است.

کد خبر 62118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز