طالبان فضای افغانستان را صلح‌آمیز توصیف کرده ولی اتحادیه اروپا، روسیه و سایر کشورها به دنبال خروج اتباع خود از این کشور هستند.

کابل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، هرج و مرج در فرودگاه کابل در حالی که کنترل آن را نیروهای آمریکایی به دست گرفته‌اند بالا گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که دست کم پنج نفر در پی هجوم جمعیت در میدان هوایی کابل کشته شده‌اند. طالبان پس از حمله نیروهای خود به کابل و و فرار رئیس جمهور اشرف غنی از افغانستان جنگ در افغانستان را پایان داده است.

در همین حال، بسیاری از کشورها در تلاش برای خروج دیپلمات‌ها، شهروندان و برخی از کارکنان محلی خود از افغانستان هستند. محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان به الجزیره می‌گوید که این گروه قصد ندارد در انزوا سپری کند و نوع و شکل دولت جدید در افغانستان به زودی مشخص می‌شود.

این گروه گفته است خواستار روابط بین‌المللی صلح‌آمیز است. شورای امنیت سازمان ملل متحد اواخر امروز، دوشنبه وضعیت افغانستان را مورد بحث قرار خواهد داد.

  • اتحادیه اروپا و کشورهای عضو برای تخلیه کارکنان محلی هماهنگ شده‌اند؛ سخنگوی اتحادیه اروپا به صورت فوری با کشورهای عضو برای یافتن راه حل‌های سریع انتقال کارکنان محلی خود در افغانستان به مکانی امن همکاری می‌کند.

سخنگوی این اتحادیه به دلایل امنیتی تعدادی را برای کارکنان محلی اروپایی در افغانستان اعلام نکرده است.

  • روسیه نیز برخی از کارکنان سفارت خود در افغانستان را تخلیه می‌کند؛ ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور ولادیمیر پوتین در امور افغانستان گفت حدود ۱۰۰نفر از کارکنان سفارت خود را از این کشور بحران زده خارج می‌کند.

سفیر روسیه در افغانستان روز سه شنبه با نماینده طالبان ملاقات کرده و درباره امنیت نمایندگی دیپلماتیک خود در این کشور بحث خواهد کرد.

  • نپال نیز خواستار تخلیه حداقل ۱۵۰۰ نپالی شد. این افراد عمدتا به عنوان کارکنان امنیتی در سفارتخانه‌ها و گروه‌های بین‌المللی در افغانستان فعالیت می‌کردند.  سخنگوی وزارت امور خارجه نپال به خبرگزاری رویترز در کاتماندو گفت: «ما به طور رسمی به سفارتخانه‌ها درخواست خروج شهروندانمان را داده‌ایم.»
کد خبر 621120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha