مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۷
۰ نفر

ماموریت مریخ‌نورد "ژورونگ" چینی‌ها رو به پایان است و آخر این هفته به اتمام خواهد رسید.

62005560.jpg

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، "ژورونگ" که از انرژی خورشیدی برای کار خود استفاده می‌کند، از دوربین با کیفیت و وضوح بالا و سایر ابزارهای خود برای بررسی خاک و جو مریخ و همچنین جستجوی آب یا یخ در زیر سطح مریخ استفاده می‌کند.

 گرچه این ماموریت آخر این هفته به پایان خواهد رسید اما باید گفت این مریخ‌نورد همچنان عملکرد خوبی دارد و حتی قادر به کاوش بیشتر در سیاره سرخ نیز است.

مریخ نورد "ژورونگ" با طول عمر سه ماهه طراحی شده بود و هدف اصلی آن بررسی نشانه‌های آب- یخ، نظارت بر آب و هوا و مطالعه ترکیبات سطحی مریخ بود. بنابر برنامه مدارگرد تیان ون-۱ که بستر پیوند مخابراتی این مریخ نورد را ایجاد می‌کرد نیز قرار است مدار خود را تغییر دهد تا ارزیابی از راه دور از جو و سطح مریخ را آغاز کند. عمر ماموریت این مدارگرد حداقل یکسال است.

چین نخستین عکس‌های کاوشگر «ژورونگ» از مریخ را منتشر می‌کند

محققان مسئول کنترل این ماموریت در پکن اعلام کردند که مدارگرد و مریخ نورد هر دو در وضعیت خوبی قرار داشته و عملکرد مطلوبی دارند.

گفتنی است ماه نورد "یوتو-۲" چینی‌ها در سمت پنهان ماه نیز با طول عمری سه ماهه طراحی شده بود اما بیش از دو سال و نیم است که کار می‌کند.

البته باید اشاره کرد یوتو-۲ مسافت کمتری را نسبت به ژورونگ طی کرده است. هفته گذشته مرکز برنامه فضایی و اکتشاف ماه سازمان ملی فضایی چین اعلام کرد که مریخ نورد "ژورونگ"بیش از ۸۰۰ متر بر روی سطح سیاره سرخ حرکت کرده است.

"ژورونگ" اندازه‌ای مشابه یک خودرو کوچک دارد و وزن آن ۵۳۰ پوند(۲۴۰ کیلوگرم) برابر با یک چهارم وزن دو مریخ‌نورد ناسا یعنی "کنجکاوی" و "استقامت" است. این مریخ‌نورد در روز ۲۲ مه(۱ خرداد) کار خود را در مریخ آغاز کرد.

کد خبر 621059
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha