همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه‌ روسیه در گفت‌وگو با همتای آلمانی خود، بر حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در مناطق امنیتی اوستیای جنوبی و آبخازیا تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی هفته‌نامه اشپیگل، وزارت امور خارجه‌ روسیه اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در گفت‌وگوی تلفنی با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان، خواهان به پایان رسیدن هر چه زودتر تنش‌های ناشی از بحران قفقاز شد.

در این گفت‌وگوی تلفنی هم چنین بر لزوم متوقف شدن تلاشهایی که سعی دارند از جنگ روسیه با گرجستان برای ایجاد تنش در اروپا سوء ‌استفاده کنند، تاکید شد.

وزارت امور خارجه‌ آلمان در برلین نیز ضمن تایید این تماس تلفنی گفت: جزییات کامل این مکالمه قرار نیست برای عموم منتشر شود.

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه‌ روسیه، در گفت‌وگوی تلفنی اشتاین مایر و لاوروف هم چنین در مورد امکان حضور نمایندگان اتحادیه اروپا در مناطق امنیتی اوستیای جنوبی و آبخازیا برای حفاظت و نگهبانی از این مناطق تاکید شد.

در این تماس تلفنی هم چنین دو طرف امکان گسترش این جنگ را در مورد دیگر کشورهای عضو شوروی سابق منتفی دانستند.

پیش از این نیز ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه، اظهار داشته بود که هر گونه ترس کشورهای غربی از حمله روسیه به جزیره کریمه‌ اوکراین کاملا بی‌مورد و بی‌دلیل است.

اشتاین مایر هم چنین در مصاحبه با روزنامه‌ فرانکفورتر آلگماینه زونتاگس سایتونگ بار دیگر از به رسمیت شناختن اوستیای جنوبی و آبخازیا توسط مسکو انتقاد کرد.

وی در عین حال از تصمیم گرجستان برای قطع روابط دیپلماتیک با روسیه انتقاد کرد.

اشتاین مایر در مصاحبه با این روزنامه آلمانی گفت: ما به نقش قوی و محتاطانه‌ اروپا برای میسر کردن بازگشت مسئولیت و عقل و درایت در مورد این بحران نیاز داریم.

هم‌چنین دمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه در یک گفت‌وگوی تلفنی با گوردون براون نخست وزیر انگلیس، خواهان مذاکرات سودمند روسیه با اتحادیه اروپا و برخی سازمان‌های بین‌المللی آن هم پیش از نشست سران اتحادیه اروپا شد.

در بیانیه‌ای که از سوی کاخ کرملین منتشر شد، آمده است: مدودف در گفت‌وگو با براون از دولت‌های اروپایی درخواست کرد که تعداد بیشتری از ناظران شورای امنیت و همکاری اروپا را به گرجستان اعزام کنند.

مدودف در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت که روسیه نسبت به طرح شش اصلی پیشنهاد شده از سوی فرانسه برای پایان بخشیدن به بحران قفقاز کاملا پایبند است.

براساس بیانیه کرملین، ناظران در نواحی مشخص امنیتی کار نظارت بی‌طرفانه بر اقدامات تفلیس را بر عهده خواهند داشت.

پیشتر در ماه جاری، سازمان امنیت و همکاری اروپا تصمیم گرفت 100 ناظر نظامی دیگر به گرجستان اعزام کند.

مدودف همچنین گفت که روسیه به دلیل "پرخاشگری" تفلیس دو منطقه جدایی‌طلب اوستیای جنوبی و آبخاز را به رسمیت شناخته است.

براساس این بیانیه، وی گفت که حرکت گرجستان شرایط 17 سال گذشته که طی آن تلاش می‌شد روابط میان اوستیای جنوبی و آبخازیا با گرجستان حل شود را از بنیاد تغییر داد.

ناظران شورای همکاری و امنیت اروپا قرار است در مناطق امنیتی اطراف اوستیای جنوبی هر گونه فعالیت احتمالی نیروهای گرجی را زیر نظر گرفته و نگهبانی و حفاظت بی‌طرفانه از تحرکات احتمالی در این منطقه را تضمین کنند.

کد خبر 62101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز