یکی از پرسش‌های مردم در دوران واکسیناسیون عمومی کرونا درباره تاثیر احتمالی این واکسن‌ها برای باروری است که تحت تاثیر یک باور نادرست شایع در این باره است.

covid

به گزارش همشهری آنلاین پاسخ این است که هیچ شاهد علمی وجود ندارد که هیچ واکسنی از جمله واکسن‌های کرونا تاثیر بر بخت زنان بر باردار شدن داشته باشند.

کارشناسان پزشکی می‌گویند هیچ دلیل زیست‌شناختی وجود ندارد که واکسن‌ها بر باروری تاثیری بگذارند. شواهد دنیای واقعی اطمینان بیشتری در این زمینه ایجاد می‌کنند. در کارآزمایی بالینی واکسن کرونای فایزر شمار مشابهی از زنان در گروهی که واکسن واقعی را دریافت کردند و گروهی که واکسن‌نما زدند، باردار شدند.

پژوهشگران در حال بررسی گزارش‌های موردی درباره تغییرات قاعدگی در زنان دریافت‌کننده واکسن هستند، اما شواهدی تا به حال به دست نیامده است که واکسن‌ها خطری برای باروری ایجاد کنند.

هم مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا و انجمن‌های متخصصان زنان و زایمان آمریکا توصیه می‌کنند زنان باردار واکسن کرونا بزنند، چرا که زنان باردار در مقایسه با زنان غیر باردار در صورت دچار شدن به کووید-۱۹ با احتمال بیشتری ممکن است در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند، نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کنند و احتمال مرگشان هم بیشتر است.

بنابراین اگر به فکر بچه‌دار شدن هستید، اگر دارید تلاش می‌کنید باردار شوید یا اگر برای مشکلات باروری درمان می‌شوید، نباید واکسیناسیون کرونا را به تاخیر بیندازید.

منبع: آسوشیتدپرس

کد خبر 620491

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha