2 هزار کیلومتر از کل الموت، به‌عنوان سند الموت مورد تایید هیئت راهبردی قرار گرفته و وظایف آن نیز مشخص شده و در حال حاضر عملیات مطالعه، بررسی و شناسایی امامزاده‌های منطقه رودبار الموت غربی انجام شده است.

حمیده چوبک، مدیر پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری الموت، با بیان این مطلب به میراث‌آریا گفت:با گچ سنتی و مصالحی که تهیه کرده‌ایم، عملیات حفاظت و مرمت دیوارهای مجاور سمت پرتگاه، تنها بقایای دیوار سالم قلعه‌الموت که هر لحظه امکان ریزش دارد درحال انجام است.

چوبک با اشاره به اینکه ساخت و سازهای غیرمتعارف حریم روستای گازرخان، به‌دلیل وقوع زلزله‌ای در چند سال پیش، اجتناب‌ناپذیر است، اظهار داشت: به همین دلیل تا حدودی بافت روستا به هم ریخته است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، خوشبختانه با همکاری مدیرکل بافت بناها و محوطه‌های تاریخی، امسال اعتباری برای این موضوع در نظر گرفته شده و امیدواریم براساس طرح مطالعاتی انجام شده، بافت روستا را تا حدودی ساماندهی کنیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون طرح ساماندهی مسجد گازرخان طراحی و تهیه شده است، تصریح کرد: همچنین براساس مطالعات انجام شده در سال‌جاری، عملیات ساماندهی کاشی‌کاری مسجد و امامزاده 18 تن بنای مجاور این مسجد، در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه مرحله دوم مرمت کاروانسرای پیچه بن واقع در انتهای الموت و مجاور استان مازندران در حال انجام است، ادامه داد: همچنین مطالعات مردم‌شناختی روستاهای مراغه‌نشینان گردآوری شده است.

چوبک از مراحل جمع آوری قصه‌های الموت خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر بخش دوم این قصه‌ها در ناحیه گازرخان و اطراف قلعه حسن صباح به پایان رسیده و قرار است به‌زودی منتشر شود.

کد خبر 62013

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز