همشهری آنلاین: بزرگترین ساعت آفتابی شهر تهران ظهر امروز طی مراسمی با حضور شهردار منطقه 9، معاونان وی، شهرداران نواحی، شهروندان ساکن این منطقه رونمایی شد.

 به گزارش سما به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 9، در ابتدای این مراسم مهندس محمد رضا محمودی، معاون امور شهری و فضای سبز، که عملیات نصب ساعت‌های آفتابی در سطح این منطقه به همت کارکنان معاونت تحت امر وی محقق شده، از توجه شهرداری منطقه به اجرای اقدام‌هایی با هدف زیباتر شدن این بخش از پایتخت سخن به میان آورد و عملیاتی شدن پروژه‌هایی همچون بهسازی میدان آزادی، نصب ساعت‌های آفتابی در نقاط مختلف منطقه از جمله بزرگترین آن‌ها در بوستان المهدی اتمام عملیات ساخت مسجد المهدی، اتمام آبنمای موزیکال در میدان آزادی و آغاز عملیات نصب نمونه‌ای مشابه در بوستان المهدی، و... را حاصل آن برشمرد.

این گزارش می‌افزاید بخش دیگری از این مراسم به سخنان مهندس علی رضا سرگل زهی، شهردار منطقه9 پیرامون ضرورت توجه به انتقال مباحث علمی به شهروندان و اهمیت بالا بردن دانش فردی آنان اختصاص داشت.

وی با اشاره به این نکته که میزان قابل قبولی از پذیرفته شدگان مراکز آموزش عالی را دانش آموزان مستعد ساکن  این بخش از تهران تشکیل می‌دهند، ساکنان این منطقه را مستحق ارائه خدماتی در حد بیشترین توان مسئولان منطقه‌ای برشمرد.

بر این اساس ادامه‌ این مراسم به توضیحات مهندس دالکی، پدر علم نجوم آماتوری ایران و سازنده این ساعت آفتابی پیرامون ویژگی‌های ساعت یاد شده، اختصاص داشت.

بنابراین گزارش بزرگترین ساعت شهر تهران برخوردار از صفحه‌ای افقی به قطر 2 متر و 2زمان(ویژه نیمه  اول و نیز نیمه دوم سال)است، ضمن این که 840 درجه بر روی آن تعبیه شده و دارای توانایی بازگویی زمان خورشیدی با دقت دو دقیقه‌ای است.

لازم به ذکر است از سوی معاونت امور شهری و فضای سبز شهرداری منطقه9 نصب 14 ساعت آفتابی در این منطقه در دستور کار قرار گرفته بود که تاکنون نسبت به نصب9 ساعت در نقاط مختلف منطقه اقدام شده و 5 مورد مشابه نیز به زودی در نقاط در نظر گرفته شده تعبیه خواهند شد.

در پایان گفتنی است ساعت‌های آفتابی متشکل از صفحه‌ای افقی و مدرج‌اند و شاخص آن‌ها به شکل مثلث قائم الزاویه تعبیه شده که زاویه حاده آن معادل عرض جغرافیایی محل است. بر روی هر صفحه از ساعت آفتابی یک منحنی به منظور تعدیل زمان رسم می‌شود که تفاوت دو زمان ظاهری و زمان متوسط خورشیدی را نشان می‌دهد.

کد خبر 61996

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز