همشهری آنلاین: رادوان کارادزیچ که با اتهام نسل کشی مواجه است، در برابر دادگاه ویژه جنایات جنگی سازمان ملل در پاسخ به سوالی درباره جرمش بار دیگر فقط سکوت اختیار کرد.

روزنامه آلمانی «تاگس اشپیگل» از لاهه گزارش داد، کاردازیچ روز جمعه در دومین حضورش در برابر دادگاه لاهه باید به 11 مورد اتهامی پاسخ می‌داد و اعتراف به گناه یا اعلام بی‌گناهی می‌کرد.

سرباز زدن از اعلام نظر از نظر این دادگاه به طور خودکار به معنای "گناهکار نبودن" است. کارادزیچ گفت: «طبق آنچه که تاکنون گفته‌ام، من از اظهارنظر سر باز می‌زنم.»

یان بونومیا، قاضی دادگاه پاسخ داد: «بدین ترتیب من طبق آیین دادرسی از طرف شما اعلام بی‌گناهی می‌کنم.»

در اولین جلسه دادگاه که چهار هفته پیش هم برگزار شد، کارادزیچ سکوت اختیار کرد و مهلتی 30 روزه برای وی به منظور تجدیدنظر تعیین شد.

آلن تایگر، معاون دادستان اعلام کرد تا پایان ماه جاری میلادی اصلاحیه شکواییه ارایه می‌شود که انتقاد صریحی را به قاضی کنونی وارد آورده است.

سرژ برامرتز، رییس دادستان‌ها چهار هفته پیش از تنظیم این اصلاحیه خبر داده بود. به گفته وی، رییس دادگاه درک اندکی از این دارد که دادستان‌ها به زمانی بسیار زیاد نیاز دارند.

کارادزیچ روز جمعه به تنهایی وارد دادگاه شد و تاکید کرد که از حق خود برای در اختیار داشتن وکیل استفاده نخواهد کرد. این مرد 63 ساله گفت: «من شخصا از خودم دفاع می‌کنم.»

با این حال، وی اعلام کرد تیمی از مشاوران حقوقی باید برای حمایت از او گرد هم آیند.

این رهبر بوسنیایی صرب در کل با 11 مورد اتهامی مواجه است که ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی در جنگ 1992 تا 1995 میلادی بوسنی جزو آنها هستند.

او مسئول اصلی کشتار جمعی سربرنیستا محسوب می‌شود که در سال 1995 تقریبا 8000 بوسنیایی مسلمان را به کام مرگ سپرد.

وی صلاحیت دادگاه را به رسمیت نشناخته و ادعا می‌کند آمریکا در ازای کناره‌گیری سیاسی به وی قول مصونیت قضایی داده بوده است.

کارادزیچ گفت: «این دادگاه به اشتباه خود را دادگاه جامعه بین‌المللی خوانده است، زیرا در اصل دادگاه ناتو است.»

کد خبر 61970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز