مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
۰ نفر

مسئولان استان اعلام کرده‌اند برای رونق کسب‌وکارهای خانگی تسهیلات بانکی و حمایت‌های ویژه‌ای در زمینه فروش محصولات درنظر گرفته شده‌است.

مشاغل خانگی

زهرا اشرف‌زاده- همشهری آنلاین:

کسب‌وکارهای خانگی به‌عنوان راهکاری مهم برای اشتغال محسوب می‌شوند که می‌توان متناسب با ظرفیت‌های هر استان، فرصتی برای اشتغال، درآمدزایی و کارآفرینی ایجاد کرد. برهمین اساس ازسال1390 اجرای طرح ملی اشتغال خانگی در دستورکار قرار گرفت و سال‌گذشته  نیز پس از آسیب‌شناسی طرح‌های قبلی، طرحی به‌عنوان الگوی توسعه مشاغل خانگی به تصویب رسید که 9استان ازجمله البرز به‌صورت پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شدند که البرز از استان‌های موفق دراین زمینه بود.

طرح توسعه مشاغل‌خانگی با نظارت و کارفرمایی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی البرز و ازسوی جهاد دانشگاهی استان  به‌عنوان تسهیل‌گر اشتغال‌زایی در استان اجرا می‌شود و بیش‌از 300رسته ازجمله صنایع‌دستی، قالی‌بافی، مشاغل مرتبط با کشاورزی و صنعت از متقاضیان دریافت تسهیلات این طرح هستند.

ایجاد بازارفروش
رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه این طرح در 3فاز اجرا می‌شود، به خبرنگارهمشهری می‌گوید: در فاز نخست اجرای طرح، فرصت‌ها و مزایای استان در حوزه ایجاد مشاغل‌خانگی بررسی شد. فاز دوم هم به شناسایی، جذب و ثبت‌نام از متقاضیان و پیش‌رانان مشاغل‌خانگی اختصاص یافته و در فاز سوم نیز مشاوره، آموزش و توانمندسازی متقاضیان راه‌اندازی مشاغل‌خانگی و زمینه ارتباط آنها با بازار فروش فراهم می‌شود. همچنین هدفگذاری شده تا صاحبان مشاغل‌خانگی ازطریق فضاهای فیزیکی و مجازی مناسب بتوانند به بازار فروش متصل شوند.

«احمدرضا فیروزی» مهم‌ترین معضل مشاغل‌خانگی را دسترسی نداشتن به بازار فروش عنوان می‌کند و می‌افزاید: برای رفع این مشکل، با شهرداری تفاهم‌نامه‌ای امضاء کرده‌ایم و قرار است بازارچه‌ای در اختیار فعالان این بخش قرارگیرد. امیدواریم با راه‌اندازی مرکز ساماندهی مشاغل‌خانگی دراستان و همچنین راه‌اندازی بخش نمایشگاهی و عرضه مستقیم کالاهای تولید شده دراین حوزه، یکی از مهم‌ترین موانع توسعه کسب‌وکارهای کوچک و خرد استان رفع شود.

وی با بیان اینکه سهمیه استان البرز در اجرای طرح ملی مشاغل‌خانگی 2هزارو ۵۰۰ شغل است، عنوان می‌کند: با توجه به اینکه استان ظرفیت‌های ویژه‌ای دراین حوزه دارد، اگر محصولات برندسازی شوند و به فروش مجازی و آنلاین تولیدات حوزه مشاغل‌خانگی و استارتاپ‌هایی که دراین حوزه هستند توجه بیشتری شود، صاحبان مشاغل در فروش تولیدات خود در کشور و حتی در صادرات هم موفق خواهند.

لزوم شناسایی و توسعه کسب وکارهای خانگی
رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصادهنر اتاق بازرگانی البرز هم با تاکید بر شناسایی و توسعه ظرفیت‌های کسب‌وکارهای خانگی دراین استان می‌گوید: بسیاری از بانوان خانه‌دار با اشتغال به کسب‌وکارهای خانگی می‌توانند علاوه بر درآمدزایی مناسب، کارآفرینی هم داشته باشند.

«شادی حاضری» اظهار می‌کند: حمایت از این فعالیت‌ها، وظیفه نهادهایی مانند اداره کار و کمیسیون‌های تخصصی ازجمله کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی است تا برای افراد علاقه‌مند به فعالیت دراین حوزه، فرصت‌های اشتغال خانگی را فراهم کنند.

وی می‌افزاید: همچنین باید بستر مناسب را در قالب کلاس‌های آموزشی برای تولید کارهای دستی فراهم کرد. ازسوی دیگر، بازار فروش مشاغل‌خانگی هم باید ایجاد شود. در همین راستا قرار است شهرداری فضایی در پارک‌های شهر کرج دراختیار فعالان حوزه صنایع‌دستی و گردشگری قرار دهد تا محصولات خود را ارائه دهند.  

حاضری ادامه می‌دهد: همچنین رایزنی‌هایی انجام شده تا روزهای جمعه هرهفته، فضایی در یکی از پارک‌های شهر دراختیار فعالان حوزه صنایع‌دستی و گردشگری در رسته مشاغل‌خانگی قرارگیرد تا کارهای جدید و تولیدات خود را ارائه کنند. همچنین 20غرفه در پارک «ایران کوچک» که به‌تازگی افتتاح شده در اختیار فروش صنایع دستی قرار خواهد گرفت. وی اضافه می‌کند: توجه به کسب‌وکارهای خانگی بسیار اهمیت دارد. دراین عرصه باید شرایطی فراهم شود تا فعالان حوزه مشاغل‌خانگی بتوانند از تسهیلات اعطایی ازسوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استفاده کنند.

 اختصاص تسهیلات ویژه  
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز هم با اشاره به ارائه تسهیلات 37میلیارد تومانی به مشاغل‌خانگی دراین استان می‌گوید: تسهیلات بانکی نقش مهمی در توسعه کسب‌وکارهای خانگی دارد. برهمین اساس سال‌گذشته حدود 6میلیارد تومان تسهیلات به البرز اختصاص یافته بود، اما با توجه به موفقیت استان در توسعه مشاغل‌خانگی و درآمدزایی و اشتغال‌زایی دراین بخش، شاهد افزایش چندبرابری تسهیلات هستیم.  «رامین ربیعی» می‌افزاید: سال‌گذشته این مبلغ در راستای حمایت از تولید و پشتیبانی از مشاغل‌خانگی در قالب تسهیلات، جذب و پرداخت شد و درسال‌جاری هم متقاضیان به بانک‌های استان معرفی می‌شوند.
 
ایجاد زنجیره ارزش
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز نیز با اشاره به اقدام‌هایی که برای توسعه مشاغل‌خانگی در البرز انجام شده‌است، می‌گوید: مشاغل خانگی یکی از بخش‌های مهم سیاست وزارت کار برای ایجاد اشتغال بوده‌است. با توجه به اینکه بخش مهمی از نیروهای کار غیرفعال استان را زنان خانه‌دار تشکیل می‌دهند، استفاده از ظرفیت آنان در حوزه مشاغل‌خانگی هم راهی برای توسعه اقتصادی استان است و بهبود معیشت خانوارهای البرزی را به‌دنبال دارد.  

«حسین فلاح‌نژاد» می‌افزاید: یکی از اقدام‌هایی که برای تثبیت مشاغل‌خانگی انجام خواهد گرفت، راه‌اندازی بازارچه و نمایشگاه ارائه محصولات است که در قالب آن، زنجیره تأمین تا فروش محصولات تولیدی مشاغل‌خانگی هم فراهم می‌شود. وی ادامه می‌دهد: در کل کشور، در حوزه مشاغل‌خانگی ۳۲۳رشته قابلیت اجرا و دریافت حمایت دارند که بیش‌از ۲۰۰رشته به حوزه فرش دستباف، صنایع‌دستی و فعالیت‌های فرهنگی - هنری و بقیه مربوط به دیگر فعالیت‌ها در حوزه جهاد کشاورزی و صمت است.

فلاح‌نژاد ادامه می‌دهد: استان البرز در زمینه توسعه مشاغل‌خانگی موفق بوده و با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با تعامل با متولیان حوزه اشتغال، می‌توان به روزی رسید که این استان در اجرای طرح ملی توسعه مشاغل‌خانگی به الگویی مناسب تبدیل شود.

وی کاهش کاغذبازی‌های اداری را از اهداف طرح توسعه مشاغل‌خانگی عنوان می‌کند و می‌گوید: پیش از این، پیگیری طرح‌های مرتبط با مشاغل‌خانگی به‌دلیل پراکندگی حوزه‌ها، آشنا نبودن متقاضیان با اصول کارآفرینی و همچنین متصل نبودن آنها به بازارفروش، به سختی انجام می‌شد، اما با اجرای این طرح، سعی شده بسیاری از این موانع از میان برداشته شود.

این مسئول با تاکید بر آموزش متقاضیان برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی، می‌افزاید: با آموزش متقاضیان به سمتی پیش می‌رویم که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک با سرمایه حداقلی به سمت درآمدزایی مناسب و حتی اشتغال‌زایی برای دیگران پیش بروند. فلاح‌نژاد ادامه می‌دهد: در طرح ملی مشاغل‌خانگی سعی می‌شود صاحبان مشاغل زیرپوشش زنجیره‌ای مدیریت و به بازار فروش متصل شوند تا دغدغه فروش محصولات‌شان به‌حداقل برسد.

با سازوکار مناسبی که برای بازاریابی و فروش تولیدات در طرح ملی توسعه مشاغل‌خانگی درنظر گرفته شده، تولید و فروش محصولات نهایی افزایش می‌یابد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز همچنین با اشاره به نحوه ثبت‌نام دراین طرح ملی در استان البرز اضافه‌می‌کند: متقاضیان در 2گروه متقاضیان و پشتیبان‌ها، باید در سامانه  inhb.ir ثبت‌نام کنند. این افراد باید دارای حداقل ۱۸سال سن و بومی استان باشند و اشتغال نداشتن تمام‌وقت و نداشتن بیمه‌ کارآفرینی نیز از شروط ثبت‌نام در طرح محسوب می‌شود.

کد خبر 619587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha