حضور حسن روحانی و علی اکبر ناطق نوری در مجلس و در آن سو غیبت صادق آملی لاریجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و البته جایگاه و وزن چهره های مقاومت از مهمترین نکات تحلیف سیزدهم بود.

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین سیزدهمین مراسم تحلیف در نظام جمهوری اسلامی نکات ویژه خود را داشت که برخی از آن ها به شرح زیر است:

۱- رویکرد دولت جدید ایران به محور مقاومت هم در جایگاهی که به میهمانان این جریان در مجلس داده شده بود و هم در سخنان ابراهیم رئیسی رئیس جمهور برجسته شد.

۱۳ نکته از تحلیف سیزدهم |  روحانی بالاخره به مجلس رفت | حضور اعضای احتمالی کابینه در مراسم

۲- مولوی عبدالحمید که سال ۹۶ به مراسم تحلیف روحانی دعوت نشده بود و همین موضوع باعث گلایه او شده بود در مراسم تحلیف رئیسی در مجلس حضور داشت. به برخی علمای اهل سنت هم جایگاه ویژه ای در مراسم داده شده بود.

۳- برای اولین بار در مراسم تحلیف پس از جمهوری اسلامی، رئیس قوه قضائیه (غلامحسین محسنی اژه ای) با رئیس سابق قوه قضائیه، در جایگاه ویژه تحلیف قرار گرفتند.

۱۳ نکته از تحلیف سیزدهم |  روحانی بالاخره به مجلس رفت | حضور اعضای احتمالی کابینه در مراسم

۴- ابراهیم رئیسی که تاکنون درباره سیاست خارجی دولتش کمتر صحبت کرده بود در مراسم تحلیف که با حضور میهمانان خارجی و روسای جمهور نخست وزیران برخی کشورها برگزار شد، از رویکرد دیپلماسی خود برای لغو تحریم ها و روابط با همسایگان سخن گفت

۵- حسن روحانی برای دومین بار در طول آغاز مجلس یازدهم به این مجلس قدم می گذاشت؛ یک بار در روز افتتاحیه به عنوان رئیس جمهور و بار دیگر در مراسم تحلیف، به عنوان رئیس جمهور سابق

۶- روحانی تنها رئیس جمهور از روسای جمهور سابق نظام جمهوری اسلامی بود که در مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی حضور داشت.

۷- برخلاف سال ۹۶ که برخی فقهای شورای نگهبان در مراسم تحلیف حضور پیدا نکردند و غلامحسین الهام به همین خاطر حقوقدان اسبق شورای نگهبان در وجاهت مراسم تحلیف تشکیک ایجاد کرد؛ در مراسم تحلیف رئیسی علاوه بر آیت الله جنتی، سایر فقها و همچنین حقوقدانان شورای نگهبان حضور داشتند.

۸- آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم تحلیف حضور نداشت و محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم حضور پیدا کرده بود. برخی کاربران شبکه های اجتماعی از غیبت علی لاریجانی در این مراسم خبر داده بودند

۹- اتحادیه اروپا در سال ۹۶ فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی این اتحادیه را به مراسم تحلیف روحانی فرستاده بود که عکس های یادگاری و سلفی نمایندگان با موگرینی فراموش نمی شود. در این دوران جوسپ بورل رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مراسم تحلیف نیامد و به جای او انریکه مورا آمده بود. سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: انریکه مورا، معاون دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به نمایندگی از جوسپ بورل، رئیس سیاست خارجی، در این مراسم شرکت کرده است. ارتباط دیپلماتیک با دولت جدید و همچنین انتقال پیام به صورت مستقیم بسیار مهم است.

۱۰- علی اکبر ناطق نوری یکی از مهیمانان ویژه مراسم تحلیف بود، غلامعلی حداد عادل در کنار ناطق نوری روسای مجالس قبلی بودند که در این مراسم حضور داشتند.

۱۱- با وجودیکه  گفته شده بود ابراهیم رئیسی فهرست کابینه خود را در روز تحلیف خواهد داد اما این موضوع موکول به روزهای آینده شد. با این حال حضور چهره هایی مثل حسین امیرعبدالهیان یا محمد مخبر در مراسم تحلیف یا مراسم استقبال از میهمانان تحلیف چهره برخی نامزدهای وزارت یا اعضای کابینه را مشخص کرده است

۱۲- سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با لباس غیرنظامی حضور پیدا کرده بود و در جایگاهی که برای افراد نظامی در نظر گرفته شده بود، نشسته بود.

۱۳ نکته از تحلیف سیزدهم |  روحانی بالاخره به مجلس رفت | حضور اعضای احتمالی کابینه در مراسم

۱۳- هم ابراهیم رئیسی و هم محسنی اژه ای در سخنرانی های خود از سردار قاسم سلیمانی یاد کردند که باز هم همین نکته اهمیت و جایگاه محور مقاومت را در مراسم تحلیف و رویکرد سیاست خارجی دولت جدید را نشان می داد

کد خبر 619079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha