عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: مادران باردار و شیرده می‌توانند واکسن آسترازنکا بزنند و منعی برای آنها وجود ندارد.

مسعود مرداني-لوگو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر دستورالعمل کشوری برای تزریق واکسن مادران باردار و شیرده وجود ندارد اما این افراد می‌توانند در صورت تمایل اقدام به تزریق واکسن آسترازنکا کنند.

مردانی افزود: مادران باردار و شیرده می‌تواند واکسن آسترازنکا بزنند و منعی برای آنها وجود ندارد.

وی اظهار داشت: تحقیقاتی در مورد عوارض تزریق واکسن برای مادران شیرده و باردار انجام نشده و برخی واکسن ها به دلیل محدود بودن اطلاعات در شیردهی منع مصرف دارند و از بین برندهای موجود در ایران واکسن آسترازنکا به صورت محدود در زنان شیرده تزریق شده است.

وی ادامه داد: در صورتی که زنان شیرده در ریسک بالا برای ابتلا به کرونا قرار داشته باشند یا ریسک فاکتور برای تشدید بیماری در آنها وجود داشته باشد، با صلاحدید پزشک معالج می توانند واکسن آسترازنکا را تزریق کنند و بعد از تزریق این واکسن نیازی به قطع شیردهی نیست.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: زنان باردار در مقایسه با سایر افراد در معرض خطر بیشتری برای بیماری کرونا قرار دارند و زنان باردارِ مبتلا به کرونا ممکن است در مقایسه با سایر زنان باردار در معرض خطر بیشتر عواقب نامطلوب مانند زایمان زودرس باشند.

مردانی تصریح کرد: مطالعات محدودی در خصوص ایمنی واکسن کرونا در زنان باردار انجام شده و تصمیم‌گیری در این زمینه نیاز به هماهنگی پزشک معالج و زنان باردار دارد تا با در نظر گرفتن میزان شیوع بیماری کرونا در جامعه، ریسک ابتلا به بیماری و نیر اطلاعات محدود در زمینه واکسیناسیون زنان باردار تصمیم‌گیری شود.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مردانی در حالی از نبود منع تزریق واکسن آسترازنکا به مادران باردار و شیرده صحبت می‌کند که روز گذشته دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت از ممنوعیت تزریق این واکسن به زنان زیر ۵۰ سال در ایران خبر داد.

البته ناگفته نماند که ساعاتی بعد کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در توییتی گفت که ممنوعیتی در تزریق واکسن‌های موجود به افراد بالای ۱۸ سال وجود ندارد و این فقط یک توصیه است. او گفت: «در مورد واکسن آسترازنکا از ماه‌ها قبل کمیته ملی واکسن و معاونت بهداشتی توصیه کردند افراد زیر ۵۰ سال ترجیحا از این واکسن استفاده نکنند.»

به این ترتیب، این مساله هم به تناقض‌گویی‌های مسئولان دست‌اندرکار در امر کرونا افزوده شد و مردم نیز میان ممنوعیت یا عدم ممنوعیت تزریق آسترازنکا سرگردان مانده‌اند.

بیشتر بخوانید: 

کد خبر 618977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha