مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
۰ نفر

با اجرای طرح «نهضت گلخانه‌ای» هزارهکتار گلخانه در استان خراسان‌جنوبی ساخته می‌شود.

گلخانه‌

محمد بلبلی-همشهری آنلاین:

یکی از اساسی‌ترین ظرفیت‌های اقتصادی در خراسان‌جنوبی، کشاورزی است و می‌توان گفت بیشترین اتکای اقتصادی مردم این استان به این بخش و البته دامداری است. این‌درحالی‌است که خراسان‌جنوبی سال‌هاست با معضل خشکسالی و کم‌آبی مواجه شده و این موضوع کشاورزان استان را با مشکلات بسیاری مواجه کرده‌است.

برای جبران آسیب‌های ناشی از خشکسالی و همچنین تغییر رویکرد دراین حوزه به فعالیت‌های دانش‌بنیان و اقتصادی، سال ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه‌ای با عنوان «نهضت گلخانه‌ای» میان استانداری خراسان‌جنوبی و وزارت جهاد کشاورزی امضاء شد؛ تفاهم‌نامه‌ای که سبب می‌شود کشاورزی سنتی خراسان‌جنوبی ارتقا یابد و در مصرف آب نیز صرفه‌جویی ‌شود. علاوه براین، تثبیت اشتغال از دیگر مزایای اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای است.

براین اساس در هر هکتار گلخانه، برای ۸ نفر فرصت شغلی مستقیم و برای ۲۰نفر هم فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می‌شود. از آنجا که بسیاری از استان‌های کشور با معضل خشکسالی و کم‌آبی درگیرند و اراضی تعداد زیادی از استان‌ها به کشاورزی اختصاص دارد، طرح نهضت گلخانه‌ای می‌تواند الگویی مناسب برای مدیریت مصرف آب، رونق کشاورزی، اشتغال و اقتصاد پایدار باشد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی دراین باره به خبرنگار همشهری آنلاین گفت: براساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان استانداری خراسان‌جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور، با اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای هزارهکتار گلخانه در استان خراسان‌جنوبی ساخته می‌شود.

«مشیرالحق عابدی» با بیان اینکه طرح نهضت گلخانه‌ای با ۱۹۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود، افزود: ۱۵۰ میلیاردتومان آن ازسوی شرکت شهرک‌های کشاورزی و ۴۰میلیاردتومان هم از محل اعتبار استانی است. این درحالی‌است که تاکنون در بحث نهضت‌گلخانه‌ای ۱۳۲میلیاردتومان اعتبار به متقاضیان پرداخت شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین از هزارهکتار زمین درنظر گرفته شده برای اجرای طرح نهضت گلخانه‌ای دراستان، ۷۰۰هکتار برای گلخانه، ۱۵۰هکتار برای بارگاه زرشک (فراورده‌های تکمیلی و تبدیلی)، ۱۰۰هکتار برای فعالیت‌های دامی و ۵۰هکتار برای اجرای طرح‌های شیلاتی است.

عابدی تصریح کرد: ۱۲۴هکتار از زمین‌هایی که دراین طرح برای گلخانه‌ها درنظر گرفته شده، به مناقصه گذاشته شده و در مرحله نخست، این مناقصه مربوط به شهرستان‌های نهبندان با ۳۰هکتار، سربیشه با ۳۱هکتار، سرایان با ۴۰هکتار و زیرکوه با ۲۳هکتار بوده‌است.

اقدام‌های انجام شده

معاون هماهنگی اموراقتصادی استاندار خراسان‌جنوبی درباره اقدام‌های انجام شده در راستای اجرای این تفاهم‌نامه عنوان کرد: هزارو ۷۸۷ هکتار از اراضی ملی در استان برای ساخت شهرک‌های کشاورزی شناسایی شده‌است. همچنین کمیسیون «ماده ۲» برای هزارو ۵۲ هکتار (۶۷۲ هکتار گلخانه، ۱۶۷ هکتار دامپروری، ۱۵۸ هکتار مجتمع بارگاه زرشک و ۵۵ هکتار شیلات) دریافت شده‌است.

وی با اشاره به پرداخت حقوق عرفی بابت مجتمع‌های گلخانه‌ای نهبندان، سربیشه، سرایان، زیرکوه، بیرجند، ماژان و محمدیه افزود: این شهرستان‌ها جزو اولویت‌های شرکت شهرک‌های کشاورزی استان برای ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای هستند و ماژان نیز به‌دلیل موقعیت و ظرفیت خوبی که در کشاورزی دارد، در اولویت قرارگرفته است.

عابدی درباره نحوه فروش محصولات گلخانه‌ای هم گفت: برای بازاریابی و فروش محصولات تولیدی مجتمع‌های گلخانه‌ای در شهرستان‌ها نیز پیگیری‌های لازم انجام شده و در سفر رئیس اتحادیه گلخانه‌داران کشور، برای فروش و صادرات محصولات با کیفیت که با شرایط اعلام‌شده مطابقت داشته باشد اعلام آمادگی شده‌است.

وی ادامه داد: در همه شهرستان‌های ذکر شده، برای جذب سرمایه‌گذار فراخوان اعلام شد که در برخی شهرستان‌ها، سرمایه‌گذاران بومی و در برخی مناطق هم سرمایه‌گذار غیربومی انتخاب شدند.

عابدی با بیان اینکه در راستای پیشبرد طرح نهضت گلخانه‌ای عملیات گازرسانی به مجتمع گلخانه‌ای شهرستان‌های سربیشه، نهبندان و بشرویه انجام شده‌است، افزود: عملیات اجرایی ساخت شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی، معابر و خیابان‌های مجتمع گلخانه‌ای شهرستان‌های سربیشه، سرایان و خوسف نیز انجام شده‌است.

وی با بیان اینکه مطالعات شهرک‌های دامی نهایی شده، اما عملیات اجرایی زیرساخت‌ها هنوز آغاز نشده‌است، اضافه‌کرد: در زمینه بارگاه‌های زرشک نیز برنامه‌ریزی شده تا زیرساخت‌های لازم به زرشک‌کاران با هزینه کم واگذار شود.

کد خبر 618871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha