سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

سارا گیلبرت ( Sarah Gilbert) در سال ۱۹۶۲ در کترینگ نورث‌همپتون‌شر در انگلستان بدنیا آمد.

Sarah Gilbert

به گزارش همشهری آنلاین، سارا کاترین گیلبرت زاده آوریل ۱۹۶۲ واکسن‌شناس و استاد واکسن‌شناسی در دانشگاه آکسفورد و از بنیانگذاران شرکت واکسی‌تک (Vaccitech) است.

عمده سرشناسی گیلبرت در زمینه ساخت واکسن آنفلوانزا و پاتوژن‌های ویروسی نوظهور است.

وی ساخت و آزمایش واکسن آنفلوانزای جهانی را که در سال ۲۰۱۱ آزمایش‌های بالینی را پشت سر گذاشت، هدایت کرد. در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰، واکسن کووید ۱۹ که او با همکاری گروه واکسن آکسفورد ساختند، برای استفاده در انگلستان تأیید شد.

پژوهش و کار بر روی واکسن کووید ۱۹

گیلبرت در ساخت و آزمایش واکسن آنفلوانزای جهانی همکاری کرده‌است. بر خلاف واکسن‌های معمول، واکسن آنفلوانزای جهانی تولید آنتی‌بادی را تحریک نمی‌کند، بلکه سیستم ایمنی بدن را برای ایجاد سلول‌های T خاص برای آنفلوانزا تحریک می‌کند. این ماده از یکی از پروتئین‌های اصلی (نوکلئوپروتئین و پروتئین ماتریکس ۱) در داخل ویروس آنفلوانزا A استفاده می‌کند و به پروتئین‌های خارجی پوشش بیرونی توجهی ندارد. 

با ضعف سیستم ایمنی بدن با افزایش سن، واکسن‌های معمولی برای افراد مسن کارایی ندارد. واکسن جهانی آنفلوانزا نیازی به به روز رسانی سالانه ندارد و افراد را از واکسن آنفلوانزای فصلی بی‌نیاز می‌کند.

زندگینامه: سارا گیلبرت (۱۹۶۲-)

گیلبرت از ابتدای دنیاگیری کووید ۱۹ درگیر ساخت واکسنی نو برای محافظت در برابر ویروس کرونا بوده‌است. او کار بر روی این واکسن را در کنار اندرو پولارد، ترزا لمبه، سندی داگلاس، کاترین گرین و آدریان هیل هدایت کرد. همانند کارهای قبلی وی، واکسن کووید ۱۹ از ناقل آدنوویروس استفاده می‌کند، که مایه تحریک پاسخ ایمنی در برابر پروتئین سنبله ویروس کرونا می‌شود.

در آوریل ۲۰۲۰، گیلبرت در مورد روند ساخت با شبکه بی‌بی‌سی مصاحبه کرد. در همان ماه گزارش شد که گیلبرت می‌گوید واکسن وی می‌تواند تا سپتامبر ۲۰۲۰ در دسترس همه باشد گیلبرت برای پژوهش‌های واکسن‌شناسی در زمینه کووید ۱۹ در فهرست مجله تایمز برای ''پژوهشگران مهم ماه می ۲۰۲۰'' قرار گرفت.  در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۲۰، واکسن کووید ۱۹ که او با همکاری گروه واکسن آکسفورد ساختند، برای استفاده در انگلستان تأیید شد.

کد خبر 618649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha