پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۱
۰ نفر

خط آهن تهران‌ـ تبریز به زیر زمین منتقل شد و اینک اثری از آن در منطقه ۱۷ دیده نمی‌شود. این خط آهن، منطقه ۱۷ را دو تکه و دسترسی اهالی به محله‌ها را سخت کرده بود، اما اینک اهالی می‌توانند چشم بسته از این محل عبور کرده و بی‌دغدغه به محله‌های همجوار بروند.

خط آهن

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی: این خط راه‌آهن، به نوعی هویت منطقه ۱۷ به حساب می‌آمد؛ چراکه قدمت زیادی داشت و حتی در شکل‌گیری برخی از محله‌ها تأثیرگذار بود. جالب است بدانید که خط آهن تهران‌ـ تبریز یکی از مهم‌ترین خطوط ریلی کشور بود. ایجاد آن در سال۱۳۱۷ شروع شد و ۵ سال طول کشید تا خط‌گذاری آن تا شهر میانه انجام شود. همان زمان که مسئولان قصد داشتند خط آهن را تا شهر تبریز ادامه دهند، جنگ جهانی دوم شروع شد و این کار تا پایان جنگ به تعویق افتاد. پس از فروکش کردن شعله‌های جنگ در دنیا و به ثبات رسیدن کشورمان، ادامه ایجاد مسیر ریلی تهران‌ـ تبریز در دستورکار قرار گرفت و بالاخره ۴اردیبهشت سال ۱۳۳۷ به بهره‌برداری رسید.

در این ۶۳ سال، مسافران قطارهای تهران‌ـ تبریز ابتدا از دل محله‌های منطقه ۱۷ می‌گذشتند و در همین مسیر با اهالی چشم در چشم شده و برای همدیگر دست تکان می‌دادند. اهالی آنها را بدرقه می‌کردند و گاهی اوقات هم پیش می‌آمد که بچه‌های کم سن شیطنت کرده و با پرتاب سنگ، شیشه‌های قطار را می‌شکستند. قدیمی‌ترها خاطرات تلخ و شیرین زیادی از این دست به یاد دارند که باید پای صحبت‌هایشان نشست و خود را به آن دوران برد.

کد خبر 618590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha