اقدام برخی کشورهای پیشترفته در جهت ترزیق دوز سوم واکسن کرونا همزمان با شیوع هشداردهنده سویه دلتا موجب نگرانی مردم شده است؛ کارشناسان در این رابطه توضیحاتی مطرح کرده‌اند:

واکسن کرونا

به گزارش همشهری آنلاین، محققان در سراسر جهان در تلاش هستند تا میزان مخاطرات واکسن‌های کرونا را در چهارچوب قرار دهند و همچنان در حال جمع‌آوری داده‌ها هستند.

با این حال به نظر می‌رسد میزان ایمنی واکسن در برابر بیماری‌های شدید در طول زمان کاهش می‌یابد و برخی از کشورها در حال انجام تزریقات یادآور و تقویت کننده برای افراد دارای نقص ایمنی و افراد مسن هستند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اسرائیل به افراد دارای نقص سیستم ایمنی و افراد ۶۰ سال به بالا توصیه کرده است که سومین دوز واکسن فایزر را دریافت کنند. آلمان نیز قصد دارد از ابتدای زمستان شروع به ارائه دوز سوم به افراد مسن و در معرض خطر کند.

رویترز نوشت، آلمان ارائه واکسن یادآور را به افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، مانند افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در اولویت قرار می‌دهد. بریتانیا نیز که تمایلی به بازگشت به قرنطینه ندارد قرار است در زمستان نزدیک به ۳۲ میلیون دوز واکسن جهت تقویت ایمنی به شهروندان خود ارائه دهد.

این در حالیست که اروپا و کشورهای پیش‌رو در واکسیناسیون با موج‌ نگران‌کننده‌ای از شیوع که عمدتا توسط نوع دلتا هدایت می‌شود روبرو شده‌اند.

مقامات آمریکایی نیز به طور فزاینده‌ای به نیازمندی حداقل برخی از آمریکایی‌ها به واکسن یادآور در ماه‌های آینده فکر می‌کنند و شرکت فایزر نیز به طور علنی از دوز سوم صحبت کرده است.

با این حال و به نقل از آکسیوس، باید در نظر داشت که تصمیم برای اجرای یک دوز تقویت کننده نشان‌دهنده نگرانی‌های جهانی در مورد حفاظت از جمعیت‌های آسیب پذیر است زیرا نوع دلتا همچنان با سرعتی هشدار دهنده در حال گسترش است.

محققان معتقدند اطمینان بخشیدن به اکثریت آمریکایی‌های واکسینه شده ممکن است باعث شود کسانی که در معرض خطر هستند مراقبت از خود را رها کنند، اقدامی که به نتیجه معکوس منجر خواهد شد.

کارشناسان بهداشت عمومی آمریکا اخیرا در تلاشند تا به آمریکایی‌های واکسینه شده اطمینان دهند که در معرض خطر بالای ابتلا به ویروس کرونا نیستند و مطمئناً کار آنها به بیمارستان یا مرگ نخواهد رسید.

دانشمندان نیز همزمان در تلاشند تا داده‌های جدید را در زمان واقعی جمع‌آوری و تفسیر کند اما به راحتی نمی‌توان داده‌های ظریف علمی را به عموم مردمی که مضطرب و ناامید هستند به خوبی منتقل کرد.

برخی کارشناسان معتقدند برخورد دولت بایدن با افزایش موج دلتا باعث سردرگمی و سرخوردگی مردم شده و واکنش بیش از حد رسانه‌ها و دستکاری سیاسی این اتفاق را به همراه داشته است.

آنچه مسلم است این است که واکسن‌ها بسیار خوب عمل می‌کنند و افراد واکسینه شده در حال حاضر در برابر سویه دلتا در معرض خطر بسیار کمتری نسبت به کسانی هستند که واکسینه نشده‌اند.

اما این بدان معنا نیست که افراد واکسینه شده در معرض هیچ سطحی از خطر نیستند و همچنین به این معنا نیست که فاکتورهای خطر برای هیچکس در طول زمان تغییر نمی‌کند.

کد خبر 618532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha