رئیس شورای اسلامی شهر تهران در سیصد و شانزدهمین و آخرین جلسه شورای پنجم از اقدامات و فعالیت های شورای پنجم به مردم گزارش داد.

محسن هاشمی

به گزارش همشهری آنلاین محسن هاشمی گفت: در مجموع شورای پنجم طی ۳۱۶ جلسه عادی و فوق العاده و بررسی طرح ها و لوایح حدود ۳۱۰ مصوبه عمومی و ۹۰۰ مورد نامگذاری را تصویب کرده است. اعضای محترم شورا در جلسات مذکور با حدود ۱۰۰۰ مورد تذکر به شهرداری، تلاش خود را در جهت نظارت موثر بر عملکرد شهرداری تهران و ایجاد بسترهای قانونی صورت داد تا بتواند امروز شهر را در شرایطی آرام، با ثبات وشفاف تحویل شورای ششم بدهد.

او افزود:دوران چهارساله شورای پنجم مانند سایر مقاطع مسئولیت به پایان رسید و باید بار امانت سنگین صیانت و پیگیری از حقوق مردم را  شورای ششم عهده دار شود.

هاشمی ادامه داد: بزرگترین افتخار شورای پنجم، برخورداری از حمایت بی سابقه شهروندان تهرانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ بود که با مشارکتی بی سابقه وبیش از سه برابر دوره های قبل و البته  بعد، نمایندگان خود را مرهون اعتماد خویش دانستند و اگرچه رخدادها و مشکلات متعدد این دوره کشور، موجب شد تا متاسفانه امید اجتماعی، اعتماد عمومی و مشارکت سیاسی با افت محسوسی مواجه شود، اما این افتخار یعنی اعتماد عمومی به شورای پنجم با رای بسیار بالا همچنان درخشان ترین نقطه پرونده ماست.

سرمانم را بالا می‌گیریم و به این دوره افتخار می‌کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: البته انتظار شهروندان از مدیریت شهری در ابتدای این دوره، ایجاد تحول در ساختار و عملکرد شهرداری بود که اگرچه به تمام وکمال رخ نداد اما گام‌های مهمی در این مسیر توسط شورای پنجم برداشته شد که به‌همین مناسبت می توانیم سرمانم را بالا بگیریم و به این دوره افتخار کنیم.

 هاشمی اظهار کرد: هزینه های سنگین و روزافزون اداره شهر که در بودجه سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶به قیمتهای روز، حدود۵ تا  ۶ میلیارد دلار را به تهران تحمیل و مدیریت شهری را برای تامین آن ناگزیر به شهرفروشی و قانون فروشی می کرد، توسط شورای پنجم کاهش یافت و به قیمت دلاری به یک‌سوم رسید. البته به قمیت ریالی ۴۰ درصد کاهش را نشان می دهد و بودجه سال ۱۳۹۹، در عملکرد کمتر از دومیلیارد دلار هزینه کرد داشت.

رئیس شورای شهر تهران اقداماتی که کاهش هزینه اداره شهر را به دنبال داشت را به شرح زیر اعلام کرد:

- معکوس کردن روند افزایشی تعداد پرسنل شهرداری و کاهش آن برای نخستین بار به نحوی که حدود ۲۰ درصد از پرسنل رسمی و شرکتی شهرداری و شورای شهر کاسته شد. البته این کاهش  با اخراج کارکنان همراه نبود و به صورت بازخرید صورت گرفت اما در شهرداری ۱۳ هزار نفر و در سیستم پیمانکاری ۱۰ هزار نفر کاهش یافت.

- کاهش شدید هزینه های غیرضروری، تشریفاتی وتبلیغاتی مدیریت شهری.

- پرهیز از آغاز مگا پروژه های تبلیغاتی و فاقد توجیه فنی و اقتصادی در شهر و جایگزینی آن با پروژه های کم هزینه و زود بازده و محله محور و اتمام پروژه های عمرانی ناتمام در اولویت قرار گرفت.

- شفاف سازی عملکرد مالی و قراردادهای شهرداری و متوقف کردن روند رو به رشد رانت و فساد اقتصادی که منابع مالی شهر را می بلعید.

- تلاش برای اعاده حقوق شهرداری که به سایر نهادها ودستگاهها در چارچوب توافقات رسمی وغیررسمی واگذارشده بود. به صورتی که ۶۰۰ ملک بازپس گیری شده و ۳۰۰ ملک پرونده قضایی تشکیل شده رخ داد و موجب شد که مدیریت شهری با وضعیتی با ثبات، شفاف و کم هزینه تحویل دوره بعدی شود.

صیانت از باغات و فضای سبز شهری

محسن هاشمی در ادامه گزارش به مردم تهران در آخرین جلسه پارلمان شهری پایتخت گفت:مطالبه دیگر مهم شهروندان تهرانی که اتفاقا از توصیه ها تذکرات اکید رهبر انقلاب به مدیریت شهری نیز محسوب می شد، صیانت از باغات، حریم و فضای شهری بود که بدلیل مصوباتی نظیر برج باغ یا چشم پوشیدن برساخت و سازهای خارج از حریم یا بالاتر از ارتفاع ۱۸۰۰ توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی متنفذ رخ می داد و زیست بوم شهر را باچالش های عمیق و رنج آوری مواجه کرده بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در مورد آب تهران مصوبات خوبی داشتیم به طوریکه  تصفیه خانه غرب تهران را به نتیجه رساندیم و رینگ آبرسانی تهران را با همین مصوبات تکمیل کردیم.

او ادامه داد: در زمینه های پسماند فعالیت های جامعی داشتیم و امروز به عدد  ۵۱۰۰ تن در روز رسیدیم در حالیکه در گذشته ۷هزار ۵۰۰ تن تا ۸ هزار تن زباله به آراد کوه می رفت.

هاشمی در ادامه با اشاره به نتیجه عملکرد شورای پنجم گفت:ابطال مصوبه برج باغ وتبدیل آن به خانه باغ که از باغات تهران صیانت می کرد و همچنین برخورد قاطع وبدون تبعیض با سازندگان پروژه‌های غیرقانونی خصوصی و حاکمیتی در خارج از حریم و ارتفاع مجاز از اقدامات مهم شورای شهر بود.

او افزود: تملک ۲۱ باغ قدیمی تهران با استفاده از جرائم واقعی شده قطع درخت و آماده سازی آن برای استفاده شهروندان بود و بدین شکل منویات بر زمین مانده رهبرانقلاب ومطالبات به حق مردم تهران برای صیانت از زیست بوم شهر محقق شد.

هاشمی اضافه کرد: انتظار سوم مردم تهران، تغییر در رویه شهرفروشی و قانون فروشی توسط مدیریت شهری بود. احداث مجتمع های بزرگ تجاری ومال‌ها در مناطق مرغوب شهر که عموما با تغییرکاربری و بارگذاری بیش از میزان مجاز در طرح تفصیلی صورت گرفته بود در کنار برج‌های متراکم احداث شده در کنار معابر کم ظرفیت شهری، موجب به‌هم ریختن خط آسمان و ازدحام و انسداد ترافیکی می شد و بخش عمده منافع آن به جیب سازندگان می رفت و زینه ها وپیامدهای آن به شهروندان تحمیل می شد.

رئیس پارلمان شهری تهران، متوقف کردن ساخت وساز خارج از کاربری، سیستمی کردن صدور پروانه وفیش و توقف فیش‌های دستی و غیررسمی، صیانت از طرح تفصیلی و توقف بارگذاری مازاد برطرح به طوریکه در سال ۹۹ امر فروش تراکم خارج از طرح تفصیلی به عدد صفر رسید، کاهش شدید تغییر کاربری وسیستمی کردن شورای معماری مناطق و جلوگیری از رانت وتخلف در این شوراها را از اقداماتی دانست که شهرفروشی وقانون فروشی در تهران را به میزان بسیار زیادی کاهش داد و موجب شد عدالت ومساوات نسبی در صدور مجوز برای شهروندان حاکم شودو

محله سازی براساس موازین شهری

هاشمی همچنین گفت:در امر مناسب سازی نیز توانستیم  ۲۷۰ پله برقی در ایستگاه های مترو و ۷۰ آسانسور را فراهم کنیم. در مورد بافت فرسوده نیز سعی شد از درجا سازی به سمت محله سازی درست و کاملا بر اساس موازین شهری پیش رویم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: انتظار چهارم شهروندان تهرانی، ایجاد تکثر وتنوع در حوزه فرهنگ در شهر و جلوگیری از تبدیل شدن بخش فرهنگی واجتماعی شهرداری، به سیستمی موازی کار و مقلد سایر دستگاههای فرهنگی رسمی بود، دولتی شدن مناسبات مذهبی و صرف بودجه های سنگین مدیریت شهری در حوزه مناسبتی، دراین دوره به رویکرد تسهیل گر مدیریت شهری در حوزه فرهنگ و ایجاد بستر چندصدایی و تنوع وتکثر در فعالیتهای فرهنگی واجتماعی بود تا مسیر حضور فعال تشکل های مردم نهاد وسمن ها برای فعالیت های اجتماعی داوطلبانه وخیریه فراهم گردد بخصوص در حوزه آسیبهای اجتماعی که با توجه به بضاعت ناکافی دستگاههای عمومی، نیاز به ورود خیرین وتشکل های مردم نهاد بشدت احساس می شد.

 هاشمی ادامه داد: انتظار پنجم از مدیریت شهری، ایجاد تحول در رویکرد توسعه شهر وپروژه های عمرانی بود تا سیاست خودرو محوری که با احداث بزرگراه ها، به تولید سفر با خودروهای شخصی وازدحام ترافیکی منجر می شد به رویکرد انسان محور و متکی برحمل ونقل عمومی تغییر یابد.

 وی گفت: اگرچه بدلیل شرایط تحریم و کرونا، دولت نتوانست وظیفه خود در تامین اعتبار ارزی وریالی برای تجهیز ناوگان مترو واتوبوس را انجام دهد ودر این مورد هدف شورای پنجم در افزایش ظرفیت سیستم حمل ونقل عمومی محقق نشد اما در زیرساخت با تکمیل خطوط نیمه تمام متروی تهران، ۴۰ ایستگاه معادل یکسوم ایستگاههای مترو تهران به سیستم حمل ونقل عمومی افزوده گردید و عملیات احداث خط جدید ده متروی تهران نیز آغاز شد.

۳۱۰ مصوبه و ۹۰۰ مورد نامگذاری

هاشمی گفت: در مجموع شورای پنجم طی ۳۱۶ جلسه عادی و فوق العاده  و بررسی طرح ها و لوایح  حدود ۳۱۰ مصوبه عمومی و ۹۰۰ مورد نامگذاری را تصویب کرده است. اعضای محترم شورا در جلسات مذکور با حدود ۱۰۰۰ مورد تذکر به شهرداری، تلاش خود را در جهت نظارت موثر بر عملکرد شهرداری تهران و ایجاد بسترهای قانونی صورت داد تا بتواند امروز شهر را در شرایطی آرام، با ثبات وشفاف تحویل شورای ششم بدهد.

 براساس گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، هاشمی در آخر گفت: امیدوارم، این تلاش با وجود همه کاستی ها ونقصان ها، مورد قبول مردم شریف تهران قرار گیرد ومدیریت شهری دوره ششم نیز گام‌های بعدی را در جهت تبدیل تهران به شهری برای زندگی و ساماندهی مشکلات کنونی وپاسخ دادن به مطالبات به حق مردم شریف تهران بردارد.

او در پایان با این بیت شعر به گزارش خود پایان داد: «خدایا چنان کن که سرانجام کار ... توخشنود باشی و ما رستگار».

کد خبر 618521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha