مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

کارشناس ادبی کانون استان کردستان گفت: ‌ادبیات کودک و نوجوان نیز در کردستان به جایگاه خود نرسیده است اما تلاش‌هایی برای احیای آن وجود دارد.

خانه‌ای برای ادبیات کودک

الهام زارعی زاده در گفت و گو با همشهری آنلاین فعالیت در حوزه کودک و نوجوان از رسالت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در سه بخش فرهنگی و هنری و ادبی انجام می‌پذیرد.

وی افزود: بستر فعالیت‌ها در کانون‌های پرورش فکری کودک و نوجوان، کتاب محور است و در زمینه توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی انجام می‌شود. در بخش ادبی نیز با همین رویکرد تلاش‌های ارزشمندی در کشف و پرورش توان نوشتاری اعضای کانون صورت پذیرفته است. 

وی در ادامه به افتتاح انجمن شاعران و نویسندگان نوجوان و برگزاری جلسات آن به صورت ماهیانه اشاره کرد و گفت: در این جلسات که با حضور شاعران و نویسندگان استانی و کشوری برگزار می شود، نقد و بررسی آثار اعضا صورت می گیرد. 

کارشناس ادبی کانون استان کردستان کتابخوانی، معرفی کتاب‌های مناسب گروه سنی مخاطبان،بحث کتاب، نقد و بررسی کتاب را از دیگر فعالیت‌های مرتبط عنوان می‌کند که در کارگاه‌ها و توسط مربیان فرهنگی هنری و ادبی کانون انجام می‌شود. 

 زارعی زاده اضافه می‌کند: پرداخت به جایگاه ادبیات در خلال انجام فعالیت‌های فرهنگی هنری و ادبی کانون نقش موثری در تثبیت آموخته‌ها و تجربیات کودکان و نوجوانان دارد که می‌تواند آن ها را در مسیر رشد و پرورش و ساختن آینده یاری رساند.

وی اضافه کرد: کودکان و نوجوانان به سبب گنجایش‌های شناختی و ویژگی‌های رشدی خود اگر در بستر مناسب و با مطالعه کتاب‌های مناسب قرار گیرند می‌توانند نتایج مطلوبی را کسب کنند.

کارشناس ادبی کانون استان کردستان ادامه داد: معرفی نویسندگان و شاعران بومی و کشوری و ایجاد بستر مناسب برای طرح موضوعات، پیشنهادات و به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان با صاحبان آثار از نزدیک از دیگر اقدامات مفید و مؤثر در این زمینه است. 

وی گفت: فعالیت‌های کانون مختص به روز و ساعت خاصی نبوده و در طول سال به اجرا در می‌آید البته ویژه برنامه‌های هر ساله در مناسبت‌های خاص از جمله روز قلم ، روز ادبیات کودک و نوجوان، روز بزرگداشت مفاخر و مشاهیر ادبی انجام می‌شود.

زارعی‌زاده افزود: در بررسی این نکته که کودکان نوجوانان از کتاب‌هایی که برای آن‌ها چاپ می‌شود استقبال می‌کنند و یا جایگاه ادبیات کودک در چه وضعیتی است، چند نکته را باید مورد توجه قرار داد. یکی مخاطب شناسی و نزدیک شدن قلم مولفن به نیازهای واقعی کودکان و نوجوانان که بی‌شک در میزان استقبال آن‌ها نیز تأثیرگذار است.

 نکته دوم تیراژ کتاب‌هاست که آیا کتاب‌ها به دست مخاطبان خواهد رسید یا خیر و اما نکته سوم و مهم‌تر اینکه فرهنگ کتاب و کتابخوانی تا چه اندازه در خانواده‌ها نهادینه است. آیا کتاب در سبد خرید خانواده‌ها موجود است یا نه و با توجه به شرایطی که در پیش‌روی انتشار کتاب بوده و هست، مولفان تا چه اندازه امکان انتشار کتاب برایشان فراهم است. همه این موارد چون حلقه‌هایی زنجیر به هم بستگی دارد.  از نظر گذراندن همه این موارد شاهد تلاش‌های ارزشمند ادب دوستان در استان کردستان هستیم.

کارشناس ادبی کانون استان کردستان اضافه کرد: کتاب‌های ارزشمند و قابل تاملی نیز در فهرست کتاب‌های انتشار یافته برای کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود که البته سهم کتاب‌هایی که به زبان کردی چاپ می‌شود با تکیه بر فرهنگ بومی و محلی می تواند بسیار بیشتر از این باشد.

کد خبر 618516
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha