وزارت برق عراق در ادامه تلاش برای حل معضل برق این کشور به دنبال وارد کردن یکهزار و ۴۶۰ مگاوات برق از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اردن است.

نيروگاه برق

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق روز یکشنبه با بیان این مطلب افزود، بخشی از اجرای این طرح به شرکت آمریکایی «جنرال الکتریک» برای احداث نیروگاه در غرب استان الانبار واگذار شده است.

وی به خبرگزاری رسمی عراق «اینا» گفت که مرحله اول این طرح، اتصال شبکه برق عراق به شبکه کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس است که طی آن ۵۰۰ مگاوات برق به نیروگاه «الزور» در بندر فاو (استان بصره) در جنوب عراق منتقل خواهد شد.

به گفته وی، با توجه به اینکه عراق ۸۶ درصد از تعهدات خود را در قبال شورای همکاری خلیج فارس انجام داده قرار است یک هیات از این شورا با هدف بررسی ساز و کار اتصال شبکه برق به نیروگاه الزور وارد عراق شود.

موسی افزود، این طرح، شامل دو مرحله دیگر است که مبتنی بر تبادلات انرژی است اما فقط به تبادل انرژی محدود نمی شود.

سخنگوی وزارت برق عراق درباره اتصال شبکه برق به اردن گفت: مرحله اول این طرح شامل احداث خط انتقال «ریشه» (اردن) به «القائم» (غرب استان الانبار) به ظرفیت ۴۰۰ کیلوولت و ایجاد ایستگاه انتقال انرژی ۴۰۰ کیلوولتی است.

به گفته وی، با اتمام این طرح ها، امکان انتقال ۱۵۰ مگاوات برق به استان های غربی عراق فراهم خواهد شد و در نهایت ظرفیت نهایی طرح، رساندن آن به ۹۶۰ مگاوات است.

سخنگوی وزارت برق عراق افزود، اجرای این طرح به شرکت آمریکایی «جنرال الکتریک» واگذار شده تا طی ۲۶ ماه مرحله اول طرح را به اتمام برساند.

وی اضافه کرد که در زمان حاضر، اردنی ها در حال تعیین خطوط انتقال و نقاط اتصال و سپس تجهیز مناطق غربی عراق به برق هستند.

انتظار می‌رود در صورت پایبندی این کشورهای عربی به تعهدات خود، عراق در تابستان سال آینده بتواند یک هزار و ۴۶۰ مگاوات از جنوب و غرب کشور وارد کند. 

در حالی عراق با کمک جنرال الکتریک آمریکا در جنوب و غرب در حال اتصال شبکه های برق خود به کشورهای عربی است که در مقابل، گروه تروریستی داعش امروز بار دیگر به خطوط انتقال برق جمهوری اسلامی ایران به عراق در شرق این کشور حمله کرد.

وزارت برق عراق اعلام کرد که تروریست ها چهار دکل خط انتقال برق «مرصاد» به «دیاله (شرق عراق)» را تخریب کردند.

گروه تروریستی داعش در روز گذشته (شنبه) در دیاله و استان همجوار آن «صلاح الدین» دست به پنج عملیات تروریستی زد که در مجموع ۱۴ کشته و ۲۴ زخمی برجای گذاشت.

جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته تنها صادرکننده برق به عراق بوده و در عین حال گاز مورد نیاز نیروگاه های گازی تولید برق این کشور را نیز تامین کرده است.

آمریکا در طول همین مدت همواره دولت عراق را تحت فشار گذاشته که در تامین برق و گاز مورد نیاز نیروگاه های خود بر جمهوری اسلامی ایران متکی نباشد و از این رو کشورهای عربی را وادار کرده تا به شبکه عراق متصل شده و برق مورد نیاز این کشور را تامین کنند.

کد خبر 618184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha