مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۶
۰ نفر

صادرات کالاها از گمرکات استان مرکزی در دو ماهه نخست امسال دو برابر واردات کالا به این استان است.

صادرات

علی جودکی دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی در گفت و گو با همشهری آنلاین اظهار کرد: میزان واردات و صادرات کالاها در استان مرکزی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۸۰ و ۱۵۸ میلیون دلار بوده است.

وی افزود:  ۲۶ درصد از میزان صادراتی که برای استان مرکزی در سال۱۴۰۰ پیش بینی شده بود در دو ماه نخست سال جاری محقق شده است.

وی تاکید کرد:: در روند مطلوبی که شکل گرفته پیش بینی می‌شود امسال صادرات کالاها از استان مرکزی بالغ بر یک میلیارد دلار باشد.

جودکی بیان کرد: در حالی که واردات کالا در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تنها دو میلیون دلار افرایش داشته است اما صادرات کالا در این مدت با کاهش نیم درصدی مواجه شده است که امیدواریم در سال جاری جبران شود.

وی تصریح کرد: عمده ترین دلیل کاهش میزان صادرات استان مرکزی در سال ۹۹ بسته شدن مرزهای سه کشور عراق، افغانستان و ترکیه در سه ماهه اول سال ۹۹ به علت شیوع ویروس کرونا بوده است.

جودکی عمده ترین کالاهای صادر شده از استان مرکزی را تولیدات پتروشیمی، شیمیایی و میعانات گازی دانست که سهم  ۵۹ درصدی از صادرات استان را در بر می‌گیرد.

وی افزود: پس از آن محصولات صنعتی ۳۰ درصد، محصولات کشاورزی۶/۸ درصد، محصولات معدنی و سایر اقلام نیز  ۴/۲ درصد از صادرات استان در سال ۹۹ را تشکیل می‌دهند.

جودکی در پایان بیان کرد: بیشترین صادرات استان مرکزی به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، ازبکستان و بیشترین واردات نیز به ترتیب از کشورهای امارات، چین، ترکیه و ایتالیا بوده است.

کد خبر 618155

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha