مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
۰ نفر

آمار ارائه شده ازسوی مسئولان، از افزایش ۲۲درصدی طلاق در سال‌گذشته نسبت به سال۹۸ دراین استان حکایت دارد.

طلاق

پوپک قاسمی-همشهری آنلاین:

اگرچه برخی معتقدند «طلاق» آخرین راه برای پایان دادن به تلخ‌کامی‌های زندگی مشترک است و در مواردی می‌تواند راه‌گشای زندگی آینده زوج‌ها باشد اما باید درنظر داشت که طلاق پیامدها و تبعات اجتماعی، روانی و عاطفی بسیاری بر اعضای یک خانواده به‌همراه دارد و ممکن است اثرات آنها گاهی سال‌ها ادامه یابد.

دراین میان اگرچه طلاق می‌تواند به‌دلایل مختلف ازجمله افزایش استرس‌ها، مشکلات مالی، نبود شناخت کافی، تفاوت‌های فرهنگی، اعتقادی و... رخ دهد، اما با این وجود آسیب‌ها و عوارض اجتماعی، روانی، امنیتی، مالی و عاطفی بسیاری برای زن و مرد و نیز خانواده آنها به‌وجود می‌آورد.

بررسی‌ آمارهای موجود در حوزه ازدواج و طلاق نشان می‌دهد روند ثبت طلاق در دوران همه‌گیری کرونا روند افزایشی داشته‌است؛ موضوعی که در استان‌زنجان هم نگرانی‌هایی را درمیان کارشناسان و فعالان اجتماعی به‌همراه داشته‌است. تا پیش از این زنجان از استان‌های کم طلاق کشور به‌حساب می‌آمد، به‌طوری‌که این استان در زمینه طلاق در رتبه 26 کشور قرار داشت، اما درسال‌های اخیر افزایش طلاق دراین استان، زمینه‌ساز ایجاد نگرانی‌هایی در جامعه و مسئولان این استان شده‌است و معتقدند باید دلایل ریشه‌ای بروز این آسیب اجتماعی در زنجان، که ازنظر فرهنگی چندان با طلاق مأنوس نیست، مورد آسیب‌شناسی‌های دقیق قرار گیرد.

تاثیر نگاه جامعه سنتی

«حمیرا اشرفی» یکی از زنان زنجانی است که به نگاه منفی جامعه به طلاق به‌ویژه دراین استان اشاره می‌کند و می‌گوید: درشهر زنجان نگاه به طلاق تاحدی منفور است که خانواده‌ها سعی می‌کنند به هر نحوی که شده، سازگاری داشته باشند تا زندگی به مرحله طلاق نکشد.وی می‌افزاید: زندگی بعد از طلاق، به‌دلیل نوع نگاه سنتی حاکم بر جامعه، به‌ویژه برای بانوان سخت است و باید مشکلات زیادی را تحمل کنند.

«حافظ مرادخواه» یکی دیگر از شهروندان زنجانی هم دراین باره اظهار می‌کند: هرچند در گذشته به‌دلیل نبود پذیرش در جامعه و خانواده‌ها، زوج‌ها کمتر به طلاق فکر می‌کردند، اما جوانان امروزی نگاه ویژه خود را به زندگی دارند و نیازی به سازش نمی‌بینند و با کوچک‌ترین اختلافی طلاق را ترجیح می‌دهند.

وی اضافه می‌کند: این روند در سال‌های اخیر بیشتر در زنجان قابل مشاهده است و باید نگران آن بود؛ موضوعی که با فرهنگ سنتی این استان تضادهای اساسی دارد و باید دید چه دلایلی زمینه‌ساز روند افزایشی طلاق در جامعه شده‌است.

افزایش طلاق؛ کاهش ازدواج

دراین میان رئیس‌کل دادگستری استان زنجان از افزایش ۲۲درصدی طلاق در سال‌گذشته نسبت به سال ۹۸ در استان زنجان خبر می‌دهد و می‌گوید: این آمار بسیار نگران‌کننده است، چراکه در مقایسه با آمار طلاق، میزان ازدواج افزایش ناچیزی در حدود 2درصد داشته‌است. این موضوع نشان می‌دهد در زمینه‌های اجتماعی باید اقدام‌های موثرتری برای مقابله با آسیب‌هایی مانند طلاق انجام شود و نباید به‌سادگی از کنار آمارهای این‌چنینی گذشت.

«اسماعیل صادقی‌نیارکی» عنوان می‌کند: در سال‌گذشته سند مداخله طلاق در استان تهیه شد، اما تاکنون دراین زمینه اقدام تأثیرگذاری انجام نشده‌است و باید ارگان‌های مربوط برای اجرای هرچه موثرتر این سند برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند و گام‌های اساسی بردارند.

وی به موضوع درخواست مهریه ازسوی بانوان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: درحال‌حاضر بیشتر پرونده‌هایی که دراین حوزه در دادگاه‌ها مطرح می‌شوند، همراه با مطالبه مهریه هستند که بیشتر آنها طلاق را نیز به‌دنبال دارد. براین اساس به‌نظر می‌رسد تأمین مهریه به مشکل مضاعفی برای جامعه  تبدیل شده‌است.

تشکیل ستاد ویژه

این مسئول اظهار می‌کند: ستاد ویژه بررسی آسیب‌ها و اولویت‌های این حوزه دراستان تشکیل شده‌است که هدف آن، هم‌افزایی و هم‌پوشانی دستگاه‌های متولی درحوزه کنترل آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق است، اما اقدام‌های انجام شده دراین بخش کافی نیست و باید برنامه‌ریزی‌های متناسب با آسیب‌های اجتماعی انجام شود.

صادقی‌نیارکی به ضرورت مداخله درست در دادخواست طلاق و فرصت‌دهی برای تصمیم‌گیری زوج‌ها نیز اشاره می‌کند و می‌افزاید: افرادی که متقاضی طلاق می‌شوند، در ابتدا باید در سامانه «تصمیم» ثبت‌نام کرده و پس از نوبت‌دهی، غربالگری شوند و مشاوره دریافت کنند. این سامانه و مشاوره‌های آن، ابزار موثری برای ایجاد سازش میان زوج‌ها و به‌دنبال آن کاهش طلاق است.

وی تصریح می‌کند: درصد قابل‌توجهی از افرادی که در سامانه تصمیم (طلاق)، درخواست طلاق می‌دهند، بدون هیچ مداخله‌ای انصراف می‌دهند و تعداد کمتری درخواست طلاق را پیگیری می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد اگر درمقابل تصمیم طلاق کمی تأمل و تفکر شود، تصمیم بهتری گرفته خواهد شد.

گرانی سکه و هوس مطالبه مهریه

گذشته از اینها، برخی کارشناسان اجتماعی افزایش قیمت سکه را در افزایش مطالبه مهریه و طلاق تاثیرگذار می‌دانند و معتقدند برخی از زنانی که درگذشته برای بعد ازطلاق، چشم‌انداز اقتصادی مناسبی برای زندگی خود نمی‌دیدند، اکنون با افزایش قیمت سکه با تحریک اطرافیان، مهریه را مطالبه می‌کنند که غالبا به طلاق و ازهم پاشیدن کانون خانواده می‌انجامد. براساس آمارهای اعلام شده ازسوی اداره ثبت اسناد و املاک استان زنجان، بیشترین طلاق‌های درخواستی مربوط به افرادی است که هنگام ارائه درخواست طلاق، فقط چندماه از زمان ازدواج‌شان گذشته و هنوز به یک سال هم نرسیده

‌است.  بررسی‌ها نشان می‌دهد نبود توانایی درک و برقراری ارتباط متقابل و ضعف سازش‌پذیری در نسل جدید از دلایل افزایش طلاق دراستان زنجان است که باید برای رفع آنها گام‌های اساسی‌تری برداشت.

کد خبر 618145

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha