اعضای شورای شهر تهران به دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ثبت میراث طبیعی و تنوع زیستی پارک پردیسان رای مثبت داده و در ادامه جزئیات این طرح را به تصویب رساندند.

پردیسان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، در جریان جلسه سیصد و پانزدهم شورای شهر تهران بررسی دو فوریت طرح الزام شهرداری تهران به ثبت میراث طبیعی و تنوع زیستی پارک پردیسان در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا شهر در توضیح این طرح گفت: در شهر تهران با این حجم از فعالیت و جمعیت وجود مکان‌های سبز و ارزشمند یک ارزش و سرمایه است و باید تلاش شود این سرمایه‌ها حفظ و صیانت شود. ما شاهد بودیم که با تغییر مدیریت‌ها بعضی از این سرمایه‌ها مورد هجمه قرار می‌گیرند.

او اضافه کرد: پارک پردیسان نیز با این حجم تنوع زیستی در زمانی مورد بی‌مهری قرار گرفت و می‌خواستند آنرا واگذار می‌کند و با حضور دوستان در شورای سوم تلاش شد با تصویب بعضی از طرح‌ها و مصوبه‌ها بازدارندگی ایجاد شود.

نوری درباره هدف از ارائه این دو فوریت گفت: تنوع زیستی ارزشمند و منحصر به فرد بوستان طبیعت پردیسان حفظ و صیانت شود و از تخریب عرصه طبیعی و تخریب کاربری آن جلوگیری و میراث طبیعی و محیط زیستی شهر تهران ظرفیت‌سازی شود و ویژگی‌های تفرجگاهی آن تقویت شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: پارک پردیسان ۳۰۰ هکتار مساحت دارد که با مجموعه پارک‌های اطراف آن ۵۵۰ هکتار می‌شود. این منطقه حدود دو صدهزارم مساحت کل کشور است اما به دلیل اینکه ۵۳۰ گونه گیاهی ارزشمند دارد، حدود یک بیستم کل فلور ایران را تشکیل می‌دهد که بسیار ارزشمند است و باید به هر نحوی حفاظت شود.

او درباره اینکه این پارک متعلق به سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: با این سازمان مراوداتی از سال ۹۶ انجام و تلاش شد که صیانت از این پارک انجام شود.

نوری افزود: همه دستگاه‌های ذی ربطی که دغدغه محیط زیست دارند از سازمان حفاظت محیط زیست گرفته تا دانشگاه تهران و شورای شهر به دنبال حفظ این میراث طبیعی هستند.

در ادامه، دو فوریت این طرح با ۱۸ رای موافق به تصویب اعضای شورای شهر رسید  و صداعظم نوری در توضیح جزئیات آن گفت: در پارک پردیسان ۵۳۰ گونه گیاهی وجود دارد که ۴۴۳ گونه ان خودرو و ۸۷ گونه ان کشت شده هستند که گونه‌های ارزشمندی هستند. ۳۵۰ جنس گونه و ۴۵ تیره گیاهی با ارزش که گنجینه ژنتیکی مهمی است و ۵۶ گونه گیاهی آن دارویی است.

در ادامه ماده واحده و تبصره‌های الحاقی این طرح دو فوریت به رای گذاشته شد و اعضای شورای شهر تهران با ۱۶ رای موافق آن‌را تصویب کردند.

کد خبر 618059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha