یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
۰ نفر

دسترسی راحت و قیمت پایین سلاح‌های گرم چاپ‌شده به معضلی در حملات تروریستی اروپا تبدیل شده است.

اسحله چاپ سه بعدي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد گسترش سلاح‌های چاپ سه بعدی در سراسر اروپا به وجود آمده و اخیرا افراد با دانلود طرح‌ها سعی می‌کنند اسلحه خود را بسازند.

«تنها چیزی که نیاز دارید زمان آخر هفته و ۵۰ دلار برای مواد است.» این توصیه استفان بالیت، نئونازی آلمانی بود که به جرم کشتن دو نفر در حمله‌ای که در شهر هاله و در اکتبر ۲۰۱۹ رخ داد به حبس ابد محکوم شده است.

بالیت، ۲۷ ساله، به سلاح‌های گرم چاپ‌شده سه‌بعدی اشاره کردو در صفحه پیام‌رسانی تندروها گفت: «البته ده‌ها طرح دیگر وجود دارد اما من آزمایش زنده را ترجیح می‌دهم.» این صفحه اکنون از بین رفته است. 

در انباری که بالیت برای نگه‌داری اسلحه خود در هاله داشت، یک مسلسل پلاستیکی نیز چاپ شده بود.

حمله بالیت به عنوان یک نقطه عطف در بین موارد افراط گرایانه و اولین کسی که سلاح خود را از طریق چاپ سه بعدی ساخته و استفاده کرده در نظر گرفته می‌شود.

اولین تفنگ جهان که از چاپگر سه بعدی ساخته شده است در سال ۲۰۱۳ توسط کود ویلسون، ۲۵ ساله و فعال حقوق اسلحه در ایالات متحده ساخته شد.

فیلیپ بویس، متخصص بالستیک و اسلحه گرم، از شرکت فورنسیک در بریتانیا، گفت که سلاح‌های چاپ سه بعدی با وجود استاندارد و کیفیت تقریباً یکسان، با طرح‌های مختلف در حال تکاملند.

بویس با تاکید بر اینکه دیگر فقط سلاح‌های دستی نیستند که با کمک یک چاپگر سه‌بعدی تولید می‌شوند افزود: «می‌توان یک تفنگ AR15 تمام اتوماتیک یا یک AK47 تمام اتوماتیک ساخت. به طور معمول، این سلاح‌های تمام اتوماتیک دارای لوله‌ای فولادی هستند، اما بقیه اجزای آنها پلاستیکی است.»

چاپ سه بعدی اسحله، معضل جدید در اروپا

سلاح‌های چاپ سه بعدی «در دسترس‌تر» هستند و از سال ۲۰۱۹، تعداد دستگیری‌ها و محکومیت‌های مرتبط با این سلاح‌ها در تعدادی از کشورهای اروپایی و جاهای دیگر در حال افزایش بوده است.

در بهار امسال، پلیس اسپانیا به کارگاهی که در آن سلاح‌های پرینت سه بعدی تولید می‌شد، در جزایر قناری حمله کرد. آنها دو پرینتر سه بعدی، یک قبضه سلاح گرم و چند لوله تفنگ کشف کردند.

در این کارگاه کتاب‌های راهنمای جنگ چریکی شهری و مطالب مربوط به طلبان نیز یافته شد. صاحب کارگاه دستگیر و به اتهام داشتن سلاح غیرقانونی متهم شد.

به گفته پلیس، یک ماه بعد، دو مرد و یک زن، در شهر کیگلی انگلیس، در چارچوب تحقیقات درباره تروریسم افراطی دستگیر شدند که هر سه متهم به داشتن سلاح گرم چاپ سه بعدی بودند.

ماه گذشته نیز، یک دختر ۱۵ ساله انگلیسی اهل دربیشایر به ۶ جرم تروریستی، از جمله داشتن دفترچه راهنمای نحوه ساخت سلاح گرم از چاپگر سه بعدی، متهم شد.

مرکز بین‌المللی مطالعات رادیکالیزم در کالج پادشاهی لندن در مورد افزایش علاقه به سلاح‌های چاپ سه بعدی و فناوری در دسترس آن هشدار داده است.

دیگر پ‍ژوهشگران نیز نسبت به روند رو به رشد این فناوری در دسترس در تولید جنایتکاران و افراطیون گفتند. بویس گفت: «این بسیار نگران کننده است زیرا پیش از این در بریتانیا دستیابی به سلاح واقعی برای جنایتکاران بسیار دشوار بود.»

چاپ سه بعدی اسحله، معضل جدید در اروپا

پلیس کلانشهر لندن گفت که سلاح‌های پرینت سه بعدی بیشتری می‌بینند. آژانس ملی جرم انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد که «از نزدیک تأثیر اسلحه‌های سه بعدی و آسیب‌پذیری‌های منحصر به فرد آنها را زیر نظر و برای سرکوب دسترسی به این سلاح‌ها فعال است.»

اما در دنیایی که تقریباً هر چیزی را می‌توان خرید ، چرا مجرمان به جای خرید اسلحه، برای ساخت اسلحه خود را به دردسر می‌اندازند؟

همه چیز مربوط به دسترسی است: «برای خرید اسلحه، حداقل در اروپا، شما نیاز به دسترسی به بازار اسلحه گرم غیرقانونی دارید و همه این امکان را ندارند؛ بنابراین به دنبال ابزارهای جایگزین هستند.» این را راجان بازرا محقق ارشد مرکز مطالعات رادیکالیزم گفت.

بویس نیز گفت از نظر هزینه، تهیه یک تفنگ پرینت سه بعدی خوب، در حد چند پوند، هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت. اما خرید یک تپانچه یا هفت تیر در بازار سیاه حدود هفت هزار دلار هزینه خواهد داشت.

استفاده روزافزون از سلاح‌های پلاستیکی که شماره سریال ندارند، چشم انداز آینده حملات تروریستی در اروپا را تحت تاثیر خود قرار داده و تنها نکته مثبت این اتفاق این است که پلیس به مواجهه با این جرایم روی آورده است.

کد خبر 618002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha