چندسالی است که نخلستان‌های سیستان و بلوچستان و همچنین شهرستان نیکشهر مورد هجوم آفت سوسک خرطومی قرار گرفته تمام برنامه‌های ریشه کنی آن تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

سوسک خرطومی

به گزارش همشهری آنلاین، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: اغلب نخلستان‌های استان و به ویژه نیکشهر اکنون  درگیر آفت سوسک سرخرطومی خرما است ولی همه کارها برای مبارزه با این آفت بی‌نتیجه بوده است.

حبیب رئیسی ادامه داد: علت ناکامی در مبارزه با این آفت نبود اعتبار است. یعنی همین میزان اعتبار جوابگوی تامین و تهیه سموم مورد نیاز نیست چه برسد به تامین دیگر نیازمندی‌ها و ریشه‌کنی مطلق این آفت.

وی افزود: در دنیا کشورهای متعدد در زمینه تولید خرما فعالیت دارند، اما هیچ کشوری در این رابطه به انداز کشورما از نظر مکانیزاسیون کشاورزی در محرومیت و کمبود به سر نمی‌برد.

رئیس ادامه داد: ما امکانات لازم را برای هرس به موقع درختان و رسیدگی به امور مربوط را نداریم به همین دلیل کارها بی نتیجه می‌مانند.

رئیس جهاد کشاورزی استان نیکشهر توضیح داد: یکی از دیگر موانع آفت‌زدایی وجود نخلستان‌های رها شده‌است. یعنی صاحبان این باغ‌ها به دلیل آسیبی که خشکسالی به باغ‌ها وارد کرده و موجب کاهش و عدم  محصول دهی آنها شده، دست از آنها کشیده و رهایشان کرده‌اند. به همین دلیل اکنون این دست نخلستان‌ها به کانون رشد این آفت تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر تکلیف این باغ‌ها روشن نشود، آفت زدایی فایده‌ای نخواهد داشت. زیرا اکنون سم‌پاشی و گذاشتن تله‌های فرمونی در حال انجام است، اما جوابگو نیست به همین دلیل است که باید اظهار کرد زور جهاد کشاورزی به آفت سوسک خرطومی نمی‌رسد.

رئیسی افزود: به نظرم پیشگیری بهترین راه درمان است. چند سال پیش پاجوش رقم غیر بومی خرمایی از کشورهای حوزه خلیج فارس به منطقه سراوان آورده  و در نخلستانی کاشته شد. این پاجوش آلوده به این حشره بوده و همین مساله زمینه‌ساز این همه مشکلات شده‌است. اگر در وارد کردن نباتات سختگیری و دفت شود بی‌شک اینگونه  دشواری‌ها و آسیب‌ها را نخواهیم دید.

سوسک سرخرطومی حنایی خرما

سوسک سرخرطومی حنایی خرما، آفتی چوب خوار است. این آفت تنه نخل را از داخل می‌خورد و موجب خشک شدن درخت می ود. تا حدی که ممکن است یک نخل بزرگ و تنومند بر اثر وزش یک باد بشکند و سقوط کند.

آفت سرخرطومی حنایی خرما با توجه به قدرت تهاجمی و تولید نسل زیاد می تواند تا صددرصد به نخل خسارت وارد کند. مهم‌ترین راه کنترل آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما، وارد نکردن اندام های گیاهی از مناطق آلوده است.

کد خبر 617854

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha